Facebook øker stadig sin betydning som nyhetsformidler, viser undersøkelsen fra Pew Research Center.

Nesten halve USA leser nyheter på Facebook

Styrker seg stadig som dominerende nyhetsformidler blant de sosiale mediene, viser ny rapport. Men skepsisen øker i mediebransjen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

44 prosent av amerikanske voksne leser nyheter på Facebook, ifølge en rapport som ble offentliggjort av amerikanske Pew Research Center og Knight Foundation torsdag.

66 prosent av voksne Facebook-brukere i USA leser nå nyheter på den sosiale plattformen. I 2013 var tallet 47 prosent.

67 prosent av amerikanske voksne er aktive på Facebook, noe som ifølge undersøkelsen betyr at 44 prosent av den totale befolkningen i USA konsumerer nyheter på sosiale plattformen.

Egne nyhetstjenester

Facebook, som i økende grad tar lesere og annonseinntekter fra de tradisjonelle mediene, har lansert flere egne nyhetstjenester. Blant annet Instant Articles. Dette har skapt reaksjoner og skepsis blant medieselskaper over hele verden.

Les også: Aftenposten vil ikke være blant de første på Facebooks Instant Articles

62 prosent av den voksne befolkningen i USA tilegner seg nyheter via sosiale medier, ifølge Pew-rapporten. Det er opp fra 49 prosent i en liknende undersøkelse i 2012.

Blant de sosiale mediene er Facebook suverent størst som kilde til nyheter blant voksne amerikanere. 10 prosent av amerikanske voksne får nyheter på YouTube, 9 prosent ser nyheter på Twitter, 4 prosent på Instagram og 2 prosent på Snapchat og Reddit.

70 prosent på Facebook i Norge

Hvordan er de tilsvarende forholdene i Norge? Statistisk Sentralbyrås årlige undersøkelse Norsk Mediebarometer bekrefter at bruken av sosiale medier fortsetter å øke. Av dem som var på internett i løpet av en gjennomsnittsdag i 2015, hadde 70 prosent vært innom Facebook og 44 prosent hadde benyttet andre sosiale medier.

SSB-undersøkelsen viser at andelen som leste avissider på internett en gjennomsnittsdag i 2015 var 51 prosent, ned fra 54 prosent året før. I 2010 var dette tallet 43 prosent.

Les mer om undersøkelsen her: Færre leser nettaviser

En betydelig nyhetsformidler

I målingen spør SSB de som er intervjuet om de bruker en nettavis uavhengig av hvilken plattform de gjør det på. Mediebarometeret gir derfor ikke svar på hvor mange norske nettbrukere som konsumerer nyheter på Facebook. Men det er liten tvil om at Facebook er blitt en betydelig formidler av nyheter også her i landet.

Også norske medieselskaper er dypt bekymret over at store deler av det norske annonsemarkedet flytter seg over til Facebook og Google. Det er skepsis mot samarbeid som kan innebære at Facebook får redaktøransvar over norskprodusert nyhetsinnhold. Men Dagbladet/Aller Media har likevel valgt å teste ut Instant Articles.

Les også: Krangel om Instant Articles

Økende skepsis

Skepsisen mot Facebook som nyhetsformidler har økt den siste tiden. Nettstedet Gizmondo avslørte nylig at Facebook har nedprioritert nyheter om det konservative politiske miljøet i USA. The Guardian har dokumentert hvordan Facebook hyrer inn journalister for å prioritere saker som skal løftes fram.

Facebook har avvist anklagene, men sagt at de vil granske saken. Denne uken kom beskjeden om at Facebook skal gjennomføre forbedringer i utvalg og presentasjon av aktuelle temaer i brukerstrømmene.

Les også: Ben Thompson anbefaler mediene å samarbeide med Facebook

Powered by Labrador CMS