Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Det viser Statistisk Sentralbyrås (SSB) årlige undersøkelse Norsk Mediebarometer som ble publisert for 25. gang torsdag.
Nøyaktig 50 prosent av befolkningen hadde et abonnement på en eller flere papiraviser hjemme i 2015, noe som er ned fra 54 prosent året før. 12 prosent abonnerer på en nettavis, opp fra 9 prosent i fjor.
– Det er litt skummelt at færre nordmenn bruker medier totalt sett enn før. Men vi bør se det litt an før vi slår fast at det er en reell utvikling, sa SSB-forsker Odd Frank Vaage under pressekonferansen der tallene ble presentert.
42 prosent av nordmenn leste en papiravis på en gjennomsnittsdag i 2015. Det er ned fra 49 prosent i 2014 og for sammenligningens skyld 64 prosent for fem år siden. I snitt brukte Ola og Kari Nordmann 16 minutter per døgn til avislesing i fjor, ned fra 23 minutter i 2010.
I målingen spør SSB de som er intervjuet om de bruker en nettavis uavhengig av hvilken plattform de gjør det på.
Andelen som leste avissider på internett en gjennomsnittsdag i fjor var 51 prosent, ned fra 54 prosent året før. I 2010 var dette tallet 43 prosent.
Samlet har avislesingen sunket fra at 80 prosent leste en avis enten på papir eller nett i 2010 til at 72 prosent gjorde det i fjor.
Det er særlig ungdom og unge voksne som leser aviser på nett framfor papiravis. Det er 19 prosent i gruppen 20-24 år som leser papiraviser, mens 67 prosent av dem leser nettaviser. Lokalaviser klarer seg bra, med 9 prosent i både 1991 og 2015.
På et annet område viser undersøkelsen at 68 prosent av befolkningen bruker mobiltelefonen til internett daglig.
Bruken av internett generelt øker. Mens nordmenn brukte nøyaktig to minutter på internett en gjennomsnittsdag i 2014 er tallet økt med 5,8 prosent til 127 minutter i fjor. Antallet minutter brukt på internett har nær doblet seg siden 2008, fra 65 til 127 minutter.
Annonse
Stiller spørsmålstegn
Ansvarlig redaktør og administrerende direktør Torry Pedersen i VG stiller seg undrende til tallene.
Han spør seg to ting: Tar undersøkelsen opp i seg at konsumet forflytter seg fra desktop til mobil, og at flere leser nettaviser på sosiale plattformer som Facebook og Twitter?
– Disse to tingene kan være med på å forklare tallene. Det er ikke færre som leser våre digitale plattformer, men vi ser en forflytning fra desktop til mobil, sier han.
Færre ser på TV
TV-seingen opplever en kraftig tilbakegang: I fjor så 67 prosent av befolkningen så på TV i løpet av et gjennomsnittsdøgn i fjor, ned fra 74 prosent året før. Det er de eldste som ser mest TV.
I antall minutter så gjennomsnittsnordmannen 107 minutter på fjernsyn i fjor. Det er det laveste nivået siden 1992 da tallet var 108 minutter. I perioden 2012-2014 har antallet minutter ligget stabilt rundt 133 minutter hvert døgn.
Mens radioen opplevde et oppsving i 2014 går kanalen tilbake i fjor. 59 prosent lyttet til radio i løpet av døgnet i fjor mot 64 året før. Det er ifølge SSB særlig de unge som svikter radioen.
SSB-forsker Vaage syns det mest overraskende med tallene er nettopp fallet av TV-seing og at internett for første gang siden målingen av det begynte i 1997 faller med ett prosentpoeng. Prosentandelen som brukte internett en gjennomsnittsdag i fjor var 87 prosent mot 88 prosent i 2014.
– Man vet ikke om det holder seg, med det er interessant, sier Vaage til Journalisten.
Annonse
Representativt utvalg
Undersøkelsen er gjennomført over telefon blant et representativt utvalg på 1.870 personer i alderen 9 til 79 år som svarer på spørsmål om sin bruk av ulike massemedier og tilgang til medier i husholdningen.