Helge O. Svela i Media City Bergen ser fram til å samarbeide med Bjørn Asle Nord og Fortellingens kraft.
Foto: Media City Bergen og Eirik Brekke
Starter nettverk for digitale fortellinger på mobilen
Media City Bergen inngår samarbeid med Fortellingens kraft-festivalen.
– For å nå flere mediebrukere, både i dag og i
fremtiden, er kraften i fortellingen et av våre viktigste virkemidler. Vi er
veldig glade for dette samarbeidet med Fortellingens kraft, sier Helge O.
Svela i en pressemelding.
Han er daglig leder i Media City Bergen – også kjent som Medieklyngen.
Neste uke holdes det første møtet i det nye
nettverket for digital historiefortelling. Der skal Mads Nyborg Støstad i NRK fortelle om arbeidet med saken «Den
siste fisken», som er laget som et spill.
– Vi har tenkt på dette lenge, og da Svela og Medieklyngen kom til oss var det egentlig akkurat det som skulle til. Det er viktig å kultivere journalistikken løpende, ikke bare på konferanser, sier Bjørn Asle Nord, styreleder i Fortellingens kraft-konferansen.
Lære av hverandre
Medieklyngen har i dag tre lignende nettverk. Det største er Datajournalistikknettverket, som ble startet under pandemien. Alle møtene avholdes på Zoom, og man kan stille spørsmål enten man sitter på hjemmekontor eller er fysisk i Medielaben på Media City Bergen.
– I digitale fortellinger-nettverket skal
bransjen lære av hverandre, og dele erfaringer med saker der man har prøvd nye
fortellergrep. Det er alltid interessant å få vite hvordan kolleger har jobbet
med suksesser, men noen ganger er det enda mer læring i å høre om prosjekter
der man testet noe som kanskje ikke lyktes helt, sier Svela.
Mens Fortellingens kraft dekker alle typer
fortellende journalistikk, som langlesing og podkaster, er det nye nettverket
spisset mot digitale fortellinger som utfordrer eksisterende måter å formidle
journalistikk på mobilskjermen.
– Vi gleder oss til dette, og det er ekstra
gøy å samarbeide med Medieklyngen, som faktisk var med og ga oss helt
avgjørende fødselshjelp i 2016, sier Nord.
Møtes jevnlig
Både Nord og Svela ser frem til jevnlige møter
i nettverket, som har som mål å ha ett møte i måneden.
– Vi har svært gode erfaringer med å
fasilitere denne type kunnskapsdeling, og er veldig glade for å kunne trekke
veksler på den fantastiske kompetansen som er i Fortellingens
kraft-organisasjonen, sier Svela.
Møtene i nettverket vil være åpne for alle som
har en tilknytning til Fortellingens kraft eller som er medlemmer i
Medieklyngen.
– Her i Medieklyngen, der redaksjonelle
miljøer og medietech-bransjen møtes, føler vi et spesielt ansvar for å bidra
til innovasjon i journalistikken. Å bruke virkemidler fra dataspill eller
sosiale medier kan bidra til å gjøre god journalistikk tilgjengelig for flere.
Det styrker både mediebransjen og demokratiet, sier Svela.