Den kinesiske elvefisken sverdstøren har overlevd nesten 200 millioner år med historie. Nå er den trolig utryddet. Hovedårsaken er at mennesket bygget to store vannkraftverk tvers over hjemelva til fisken.Foto: Skjermdump / NRK
Digital historiefortelling
Den pussige fisken som hadde overlevd nesten alt, fikk NRK-journalisten til tenke helt nytt
I NRK-spillet skal leseren styre en utryddet fiskeart gjennom 200 millioner år med verdenshistorie.
Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Journalist i NRK Mads Nyborg Støstad har, sammen med utviklerne
Mattis Folkestad og Mira Feiring, laget en animasjonssak med spilleelementer om
den nylig utryddede fisken sverdstøren.
Fiskearten har nå blitt borte etter 200 millioner år på planeten.
– Sverdstøren har liksom overlevd alt: dinosaurer,
asteroider, masseutryddelser, forurensning og overfiske. Den er en heltefigur, sier Støstad.
Han jobber i NRK Digital historiefortelling, der de eksperimenterer med å fortelle på nye måter på nett. Han har tidligere samlet unik klimadata for NRK og skrevet omfattende saker om
klimaendringer. Han har lenge hatt et ønske om å dekke tap av naturmangfold,
som han mener kan være vanskelig å fortelle om på en engasjerende måte.
Samtidig har han hatt lyst til å
eksperimentere med spilleelementer i journalistikken, noe han endelig valgte å gjøre i dette prosjektet.
– Vi kaller ikke dette direkte for et spill, men
heller en ekstra fancy historie som leserne føler de blitt tatt med på, sier han og påpeker at Journalisten og leserne gjerne kan kalle dette for et spill dersom de ønsker det.
Leserne «styrer » sverdstøren
Da han leste om at sverdstøren var blitt utryddet, så Støstad
for seg at dette ville være en god anledning til å prøve ut å lage en sak med animasjon i spillformat.
– I utgangspunktet er det fryktelig rart å skrive
en sak om en elvefisk fra Kina, som i tillegg er litt stygg. Det er ikke akkurat
klikkmateriale. Men den hadde noe med seg, sier han.
I animasjonsspillet skal leseren styre sverdstøren og
hjelpe den gjennom farene i verdenshistorien gjennom 200 millioner år. Til slutt blir fisken fanget
mellom to menneskeskapte demninger. Først krasjer den mot én demning og leseren må svømme fisken i motsatt retning. Da treffer den enda en demning, og det finnes ikke lenger noen utvei for sverdstøren.
– Dette er først og fremst et morsomt eksperiment, en test. Men målet er å få en emosjonell respons – at leserne skal bli investert i fisken og kjenne det i magen når fisken sitter
fast etter at man har klart å styre den gjennom alle farene.
Annonse
Bryter med forventningene
Støstad utdyper symbolikken bak det at fisken havner mellom to demninger og ikke kommer seg ut.
– Vi prøver å spille på et forventningsbrudd. Fisken er
helten som overvinner alt, og brukeren blir vant til at så lenge man trykker
fisken videre, så vil den klare seg. Det er en lystig tone i starten og forhåpentligvis relativt lett å styre fisken.
Alt tilsier at brukeren skal
komme seg gjennom spillet, men så blir hen møtt med skuffelse, forklarer journalisten.
– Det samme skjer jo med sverdstøren. Det forventes at den finner en løsning for å bli fri, men gjør ikke det. I stedet blir den utryddet etter 200 millioner
år.
En håpefull historiestart med en
dyster slutt – her gjelder det å finne en balanse, fordi leserne mister ofte interesse dersom sakene er for dystre, sier Støstad.
Spiller seg gjennom hele
Saken om sverdstøren har nådd cirka 225.000 sidevisninger. Støstad
har fått betraktelig flere positive tilbakemeldinger enn negative, selv om et fåtall uttrykte at de ikke likte brukeropplevelsen.
– Jeg gjetter at noen brukere kanskje ikke har
greid å styre fisken helt som vi hadde tenkt. Vi lagde en liten opplæring i starten, men brukertestene vi gjorde før publisering viser at folk bruker mobilene sine på rare måter, sier han og legger til:
– De sveiper, skroller og drar fisken, uansett hva vi skriver at man skal gjøre. Kanskje må vi være enda tydeligere neste gang.
For å starte spillet, må leseren trykke på startknappen. Omtrent en tredjedel av brukerne forsvant ut uten å trykke. Men av dem som trykker start, er den vanligste bruken å fullføre
spillet helt til siste setning.
Det mener Støstad viser at spilleelementer kan ha noe for seg i journalistikken.
– For de som trykker start, er median lesetid ganske nøyaktig like lang
som det tar å spille, sier han.
Saken om sverdstøren ble nylig
nominert til Nona-prisen i den nye kategorien «Årets innovasjon» da den ble delt ut 5. desember i år.
Annonse
– Ikke brukt i NRK før
Det tok omtrent fem uker å lage spillet, for én journalist og to utviklere.
– Vi møtte flere rare og uventede utfordringer underveis enn jeg hadde trodd, samtidig er det lovende at vi brukte såpass kort tid. Jeg mener dette en
metode med kjempepotensialet i journalistikken, sier Støstad og hyller utviklerne for arbeidet deres med prosjektet.
Programmet som sverdstøren-saken ble animert i heter Creature, sier utvikleren Mattis
Folkestad.
Han kommer fra spillverden og har utviklet spillene «Milkmaid of the milkyway» og «Embracelet».
Folkestad beskriver i korte trekk hvordan animasjonen til NRK-saken ble til:
– Vi bygger et skjelett inni figuren som gjør at kroppsdelene til figuren
følger bevegelsene til skjelettet. Det gjør at vi kan animere store figurer med
bare ett enkelt bilde som utgangspunkt, noe som ikke er så lett å gjøre på web
uten veldig store filer. Det gjør også at vi kan få til veldig myke og fine
animasjoner. Dette er ikke brukt i NRK før, og jeg tror ikke jeg har sett det i
Norge, sier Folkestad.
– En lærerik prosess
Støstad syns det var
fascinerende å samarbeide med utviklerne. Som digital journalist prøver han å unngå å skrive for mye mellom linjene eller å være tvetydig. Men for Folkestad som kommer fra spillverden, finnes det nesten ikke noe bedre enn om brukerne
undrer for hvordan de skal komme seg videre, sier NRK-journalisten og gir et eksempel:
– Som når fisken stanger i den første
demningen og må snu. Mattis ønsket jo at leseren skulle bli stående og undre i noen
sekunder, mens jeg ville bare sette inn en pil så alle skjønte med én gang hvor de skulle. Vi ble enige om et kompromiss der leserne må undre i sju sekunder før pilen kommer.
Det er veldig ulike måter å
skrive historiefortelling på, og det har vært en lærerik prosess for ham som journalist å tenke annerledes, sier Støstad.
– Dette vil vi gjøre igjen. Kanskje bare med et litt
mer sexy tema enn en sverdstør.