Schibsted leverte noe sterkere resultater enn ventet fredag.
Foto: Marte Vike Arnesen
Sterkere resultat enn ventet for Schibsted
Mediekonsernet Schibsted hadde resultatvekst i fjerde kvartal i fjor og endte på et driftsresultat på 651 millioner kroner.
Det er sterkere enn ventet og så vidt bedre enn i samme periode året før. Analytikerne ventet et resultat på 593 millioner, skriver E24.
– Jeg er glad for å kunne rapportere at konsernets ebitda endte 3 prosent over fjerde kvartal året før, og bryter den nedadgående trenden de siste kvartalene, sier Schibsted-sjef Kristin Skogen Lund i børsmeldingen om resultatene.
Men selskapet mistet over 50 millioner kroner i reklameomsetning i fjerde kvartal i fjor sammenlignet med tilsvarende periode i fjor, skriver Kampanje
– Medievirksomheten vår står overfor et mer utfordrende annonsemarked, spesielt innen print, sier konsernsjef Skogen Lund i en børsmelding.
Driftsmarginen har likevel styrket seg til 9 prosent til tross for stive papirpriser, dyr strøm og økte kostnader for andre innsatsfaktorer.
Schibsted-aksjen har steget nesten 50 prosent siden i fjor høst, men markedsverdien til selskapet er bare halvparten av nivået fra høsten 2021
Ifølge Dagens Næringsliv kan børsfallet langt på vei forklares med situasjonen i det internasjonale rubrikkselskapet Adevinta, der Schibsted eier nesten 30 prosent.
Adevinta og andre vekstselskaper fikk hard medfart på børs i 2022 som en konsekvens av økte renter. Siden årsskiftet har Adevinta-kursen riktignok steget kraftig igjen.