Schibsted leverte noe sterkere resultater enn ventet fredag.
Foto: Marte Vike Arnesen
Sterkere resultat enn ventet for Schibsted
Mediekonsernet Schibsted hadde resultatvekst i fjerde kvartal i fjor og endte på et driftsresultat på 651 millioner kroner.
Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Det er sterkere enn ventet og så vidt bedre enn i samme periode året før. Analytikerne ventet et resultat på 593 millioner, skriver E24.
– Jeg er glad for å kunne rapportere at konsernets ebitda endte 3 prosent over fjerde kvartal året før, og bryter den nedadgående trenden de siste kvartalene, sier Schibsted-sjef Kristin Skogen Lund i børsmeldingen om resultatene.
Men selskapet mistet over 50 millioner kroner i reklameomsetning i fjerde kvartal i fjor sammenlignet med tilsvarende periode i fjor, skriver Kampanje
– Medievirksomheten vår står overfor et mer utfordrende annonsemarked, spesielt innen print, sier konsernsjef Skogen Lund i en børsmelding.
Driftsmarginen har likevel styrket seg til 9 prosent til tross for stive papirpriser, dyr strøm og økte kostnader for andre innsatsfaktorer.
Schibsted-aksjen har steget nesten 50 prosent siden i fjor høst, men markedsverdien til selskapet er bare halvparten av nivået fra høsten 2021
Ifølge Dagens Næringsliv kan børsfallet langt på vei forklares med situasjonen i det internasjonale rubrikkselskapet Adevinta, der Schibsted eier nesten 30 prosent.
Adevinta og andre vekstselskaper fikk hard medfart på børs i 2022 som en konsekvens av økte renter. Siden årsskiftet har Adevinta-kursen riktignok steget kraftig igjen.