Fullt medhold for Bjørnebye i PFU

Pressens Faglige Utvalg gir tidligere Start-trener Stig Inge Bjørnebye fullt medhold i sin klage på sex-sjikane-omtalen i Agderpostens nettutgave.

Published   Updated

På sitt møte i dag slo PFU fast at Agderposten brøt god presseskikk i nyhetssaken «Sex-rykteflom på nett», som ble publisert på avisas nettutgave 4. september i fjor. I saken skrev Agderposten at «Start-trener Stig Inge Bjørnebye er i flere leserinnlegg på Fædrelandsvennens nettside blitt sex-sjikanert». I tillegg ble flere av de omtalte innleggene gjengitt. På det tidspunktet var de fjernet fra fvn.no.

Overfor Journalisten la ikke Bjørnebye skjul på at han nøye vurderte omkostningene ved en offentlig runde i PFU, da han ble intervjuet om klagen 30. november 2007.

– Men saken er så prinsipielt viktig at det er verdt det, sier Bjørnebye.

«Organisert kampanje»

I sin klage på Agderposten påpeker Bjørnebye at det er første gang han i sin lange og innholdsrike fotballkarriere finner det riktig å gå til PFU.

Bjørnebye var klar over at en «oppskriftsmessig risiko» fulgte med trenerjobben i Start, men han var ikke forberedt på det han beskriver som «en organisert kampanje… fra enkelte anonyme supportere». «Dette foregikk i stor grad på de lokale avisenes digitale debattsider».

Bjørnebye betegner beskyldningene i innleggene, og omtalen i Agderposten, som det mest krenkende han har opplevd i sitt liv.

Mangel på redigering

I klagen ber Bjørnebye PFU om å vurdere nøye det han oppfatter som en mangel på redigering av Fædrelandsvennens og Agderpostens digitale debattsider. Bjørnebye understreket at klagen ikke retter seg mot Fædrelandsvennen, kun mot Agderposten.

Om Fædrelandsvennens rolle påpeker han likevel:

«De hadde sjikane om meg liggende ute over tid og jeg reagerer meget sterkt på prinsippet om at slikt ikke skal forhåndsredigeres. (…) Personlig opplevde jeg disse etter hvert som svært krenkende og oppsiktsvekkende langt fra all menneskelig verdighet. Disse avisene hadde ikke evne til å redigere bort anonyme innlegg som i fri flyt brakte frem meningsløse rykter om meg som person. Til og med mennesker jeg ikke kjente, ble brakt inn i denne rykteflommen.»

Sviktende dømmekraft

Agderposten fjernet nettsaken om Bjørnebye etter to skriftlige advarsler på epost fra Start, og har seinere tatt selvkritikk og beklaget at saken ble publisert. Sjefredaktør Stein Gauslaa, som også er leder av Norsk Redaktørforening, har betegnet omtalen som et resultat av sviktende dømmekraft i redaksjonen.

«Jeg må likevel si det virker mer relevant for utvalget å drøfte en ytterligere presisering av redaktøransvaret for nettdebatter etter å ha lest Bjørnebyes klage flere ganger, for eksempel via en prinsipputtalelse. Det er primært dette han tar opp i klagen, selv om han presiserer at den bare gjelder Agderpostens nettsak om de omtalte innleggene», skriver Gauslaa i sitt tilsvar til klagen.