Tviler på Edda-salg

Medieanalytiker Henrik Schultz tror fusjon er like sannsynlig.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Det kan jo også bli snakk om en fusjon, sier en ferierende medieanalytiker over telefonen. Ifølge Dagens Næringsliv vurderer Mecom å selge Edda Media dersom prisen er riktig.

Milliarder

Prisen Mecom vil ha for den norske delen av det pan-europeiske mediekonsernet skal ligge mellom tre og fire milliarder kroner. Schultz mener at dette ikke er så langt unna hvor den også burde ligge.

– Jeg mener Edda kan være verdt rundt 3,5 milliarder kroner. Men det er klart at børsnoterte medieselskap nå viser en lavere verdi enn de egentlig fortjener som følge av kursnedgangen. Media Norge for eksempel er verdt et sted mellom åtte og ni milliarder kroner, men gjennom Schibsteds aksjekurs er selskapet priset lavere.

Schultz har fulgt Mecom tett som medieanalytiker etter mediekonsernets inntreden i Norge og Danmark for snaut to år siden. Selv om det har vært antydninger i mediebransjen om at Edda Media kan bli solgt, er han ikke sikker på at det er realistisk.

– Jeg må innrømme at oppslaget i DN overrasker meg, men det er mye i mediebransjen som gjør det. At Mecom skal være interessert i å selge overrasker, men samtidig kan det jo skje på grunn av presset Mecom er utsatt for gjennom gjeld og lav aksjekurs. Jeg tror uansett at et salg av Edda sitter langt inne.

Mange mulige

I Dagens Næringsliv vises det til tre potensielle kjøpere av Edda Media, A-pressen, Berner Gruppen (Dagbladet) og Opplysningen under ledelse av Stig Eide Sivertsen.

I tillegg er det realistisk å tro at også Polaris Media med Adresseavisen og HTG-gruppen er interessert i å utvide sitt konsern. Trygve Hegnar har også sagt at han tror Edda er til salgs for den rette prisen, og at han ikke var fremmed for å bla opp pengene.

A-pressen har lenge vært på banen som mulig kjøper av den tidligere norske delen av Orkla Media. De ansatte i de to mediekonsernene har gjentatte ganger protestert mot en slik overtakelse. Trolig vil denne modellen medføre at enkelte aviser må selges ut av det nye selskapet, som i Moss, Skien og Hamar. Spesielt er situasjonen i Skien interessant. De to avisene Varden (Edda) og Telemarksavisa (A-pressen) er forholdsvis like målt i opplag og har med unntak av NRKs østafjells sammen dominans i området. Det kan tenkes at Medietilsynet vil gripe inn i forhold til de regionale eierskapsbegrensningene.

I marked hvor situasjonen tilsier at grensen på 60 prosent brytes, kan det innebære at deler av porteføljen til de nye selskapet kan bli solgt, men å selge noen få aviser kan bli vanskelig i dagens marked.

Kanskje kommer Dagbladet

Dagbladet ble av mange karakterisert som drømmepartneren til Edda Media da daværende Orkla Media-sjef Bjørn Wiggen etterlyste en strategisk partner i begynnelse av 2006.

Orkla Media hadde da gjort det klart at de ønsket seg tilgang til nasjonale plattformer både på papir og på nett. Det siste har vært problematisk for Edda, selskapet mangler en sterk nasjonal posisjon på internett.

Dagbladet la inn bud på Orkla Media gjennom eierselskapet Berner Gruppen, men nådde ikke opp. Enkelte personer som satt i prosessen mente at årsaken til at Dagbladet ikke fikk kjøpe Orkla Media var en «takk for sist» fra styreleder i Orkla Stein Erik Hagen til tidligere konsernsjef i Orkla Jens P. Heyerdahl.

Hvorvidt Dagbladet klarer å stable på plass rundt fire milliarder kroner er usikkert. Selskapet har slitt med satsinger på nye områder som magasiner. Investeringene i flyplasser, store aksjeporteføljer og i enkelte eiendommer har de siste månedene falt mye i verdi.

Nord og finans

Polaris Media i Midt- og Nord-Norge kan også være en aktuell kjøper av Edda Media. Ved ett kjøp vil selskapet kunne posisjonere seg på Nordvestlandet og på Østlandet.

Mediekonsernet er så vidt kommet i gang og skal børsnoteres til høsten. Et slikt kjøp innebærer at Polaris kan stå mer på egne bein i forhold til Media Norge, og faktisk på enkelte områder ha mulighet til å konkurrere med det nye mediekonsernet.

– Det kan godt tenkes at Polaris er interessert i å kjøpe, men det blir rotete i forhold til Media Norge som de samarbeider med. Men det må de jo likevel begrense, noe som gjør Edda mer aktuell.

Trygve Hegnar uttalte på ett BI-seminar at han ikke var fremmed for å kjøpe Edda Media. Han mente å illustrere at det meste er til salgs for den rette prisen. Hegnar Media har per i dag en beskjeden men lukrativ portefølje gjennom blant annet Kapital og Finansavisen.

Med sine vellykkede investeringer gjennom årene synes Hegnar å ha de finansielle kreftene som skal til for å kunne kjøpe Edda Media.

Også utenlandske aktører kan komme på banen for å kjøpe Edda.

– Finske Sanomat og svenske Bonnier kan være mulige kjøpere, sier Schultz.

Fusjoner

Men det er langt fra sikkert at Mecom vil selge Edda Media som er en økonomisk veltrimmet organisasjon og ikke minst den mest lukrative delen av Mecom i forhold til størrelsen på selskapet.

Men som Schultz gjør klart – mediene i Norge utenfor Schibsted-sfæren må finne muligheter for å møte konkurransen når Media Norge er i gang mot slutten av året, eller ved begynnelsen av neste år.

– Det som taler for salg, er at Mecom trenger penger, men det er ikke sikkert de selger. Det kan tenkes at de heller fusjonerer for å møte kampen fra Media Norge og Polaris. Det er cashmaskinen i Mecom og derfor tror jeg et salg av Edda sitter langt inne, sier medieanalytikeren.

I kampen mot aviskjempen er det spesielt strategiske posisjoner som Edda og A-pressen forhandler om gjennom trykkerisamarbeid og felles distribusjonsløsninger.

– Det er opplagt at i forhold til Media Norge-situasjonen vil aktørene forsøke å få til løsninger som ikke bare handler om penger, men også er strategiske. Da er A-pressen den rette. Media Norge er mer utsatt om du slår sammen de to selskapene på grunn av deres dominans i lokalmarkedet, men det er ikke sikkert at tilsynet vil godkjenne det. Dagbladet ligger bedre an for deres overlapping er mye mindre, men de kan ha problemer med å skaffe penger – men det kan også bli en fusjon.

Powered by Labrador CMS