Kulturminister Trond Giske og daglig leder Finn H. Andreassen i Frikanalen. Foto: Martin Huseby Jensen

Giske kjøper seg reklamefri

Med 10 millioner i oppstartsstøtte skal Frikanalen på TV gi politiske partier tilgang til mediet. Og partiene kan finne sponsorer.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Tidligere i år vedtok Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg (EMD) at det ikke var i strid med norsk lov at TVVest sendte politisk reklame. Dermed syntes det å åpne for et nytt reklamemarked for kommersielt TV.

Det ønsket ikke kulturminister Giske, og foreslo endringer i NRK-plakaten som skulle føre til mer redaksjonell omtale av også de små partiene, men statsråden kunne ikke garantere denne omtalen. Nå mener han at den er på plass.

– Garanti

Frikanalen er en tv-kanal som er eid av norsk organisasjonsliv, med 75 forskjellige organisasjoner på eiersiden. Kanalen sender i dag på det digitale bakkenettet, og har fått på plass en avtale om distribusjon gjennom Lyses IP-TV. Nå har statsråden tatt tak i kanalen for å sikre den en fremtid, og samtidig sikre de mindre partiene ytringsmuligheter på TV.

Departementet og Frikanalen har inngått en forpliktende avtale hvor departementet gir ti millioner kroner til kanalen for å styrke distribusjonen og bygge opp infrastrukturen, mens Frikanalen forplikter å slippe til de politiske partiene og valglistene. De siste tre ukene før valget skal kanalen fokusere ekstra på de politiske partiene.

– Dette er en garanti. Det er en forpliktende avtale mellom departementet og Frikanalen, sa Giske under tirsdagens pressekonferanse.

– Livets rett

Han fortalte at løsningen skal opp i Stortinget, og at regjeringen stiller seg bak forslaget. Statsråden regner også med støtte fra opposisjonen:

– Fordi ytringsfrihet er viktig.

Giske fortalte videre at det også vil bli sett på mulighetene til å dele opp kanalen i regioner, i tillegg til at det nå blir fremmet formidlingsplikt på kanalen.

– Støtten fra departementet måtte til for at kanalen skulle ha livets rett, sier daglig leder Finn H. Andreassen i Frikanalen. Han anslår at de ti millionene fra staten utgjør mellom 70 og 80 prosent av driftsbudsjettet til kanalen.

– Redaktøransvaret

Prinsippet blir at alle politiske partier eller politiske lister får komme til på Frikanalen. Andreassen forklarer at de opererer etter «første mann til mølla-prinsippet» og at kanalens sendeskjema planlegges fra uke til uke.

I prinsippet kan Carl I. Hagen holde debattprogram på Frikanalen, slik han gjorde i NRK på tampen av 2007.

– Betingelsen er at han tar på seg redaktøransvaret, sier Andreassen.

Selv om det ikke er lov å betale for å få spilt politiske reklamefilmer, er det fritt fram for bedrifter å sponse innhold til hvert enkelt parti. En journalist ville under pressekonferansen vite om Statoil kunne gi Høyre 10 millioner til en dokumentar om hvor bra det er å hente opp olje fra havet.

– Det kan de, og de kan sende den på Frikanalen, sa Giske.

– Men da plikter man i å oppgi at de har mottatt disse pengene, skjøt Finn. H. Andreassen inn.

– Billig

Giske forklarte at dette, sammen med NRK-plakaten, er et godt kort å ha dersom spørsmålet om politisk reklame på TV havner i EMD igjen. Nettopp fordi staten da kan vise til tiltak som de to ovennevnte.

– Det er nok en skuffende dag for dem som ville bruke domstolen for å tvinge fram løsninger mot Stortingets vedtak, sa Giske.

Etter å ha gitt Frikanalen 10 millioner kroner de første fire årene, vil staten bidra med 1 million kroner årlig i driftsstøtte.

– Dette er en billig penge for et veldig viktig prinsipp.

Powered by Labrador CMS