Slutt på gratis nettnyheter
Rupert Murdoch liker ikke ordet, om 12 måneder koster det penger å besøke nettstedene hans.
Da han kjøpte Dow Jones skulle innholdet på nettstedet til The Wall Street Journal gjøres gratis. Nå går Rupert Murdoch motsatt vei.
Ifølge The Guardian vil han innen neste sommer ta betalt for innholdet på alle sine nettsteder.
Dyrt
– Kvalitetsjournalistikk er langt fra billig. Den digitale revolusjonen har skapt mange nye og billige distribusjonskanaler, men det har ikke gjort innholdet gratis. Vi kommer til å ta betalt på alle våre nyhetsnettsteder, sier mediemogulen.
Per i dag er det kun nettutgaven til The Wall Street Journal som tar betalt. De andre nettstedene til News Corporation er gratis.
Diskusjonen om innholdet på nett skal være gratis eller ei blusset opp i våres. Murdoch har hele veien vært bekymret for inntektsmodellen på nett. I Norge er noen nettaviser i gang med å finne nye inntektsmodeller, men veldig få har troen på å ta seg betalt for innhold.
Tiltrekker
Ifølge Market Watch (som tilfeldigvis eies av Murdoch) tiltrekker nyhetsnettstedene seg mer enn én tredjedel av nettbrukerne i USA.
Nettstedet viser til en rapport utarbeidet av Nielsen for det amerikanske The Newspaper Association of America som forteller at amerikanske nyhetsnettsteder blant annet genererer 3,5 milliarder sidevisninger i måneden.
For Murdoch kan dette være gode nyheter før han setter i gang med å stenge nettsidene for gratisbrukere. Spesielt fordi medieselskapet han og hans familie kontrollerer mistet en tredjedel av driftsinntektene i fjor, skriver The Australian (nok en News Corporation-bedrift).
Først
Murdoch ville i sin tid ikke være den første eieren av en seriøs avis til å legge om fra broadsheet til tabloidformat. Men å ta betaling for innholdet på nett, der vil han gjerne lede an.
– Jeg er sikker på at dersom dette blir suksess, så vil andre medieselskaper følge etter.