Svein-Thore Gran. Foto: Birgit Dannenberg
DN forbereder nettkutt
DN.no må bedre marginene, oppsigelser er på trappene.
Nettselskapet DN Nye Medier sendte ut tilbud om tre sluttpakker til sine ansatte da selskapet kuttet kostnadene i fjor. Snart ni måneder senere går det mot nye runder. I fjor handlet kuttene om at eierselskapet NHST måtte redusere kostnadene i alle datterselskaper, nå er det nettselskapets bunnlinje det handler om.
På tampen av forrige uke ble de ansatte orientert om at marginene må forbedres, og nå er arbeidet med å utarbeide faktagrunnlag i gang.
– Vi har en langsiktig utfordring: Vi må tjene bedre penger i gode år, men da må vi gjøre noe med kostnadene, sier sjefredaktør Svein-Thore Gran til Journalisten.
Bedre marginer
I fjor hadde selskapet 50 millioner kroner i inntekter, mens utgiftene var på 49,5 millioner kroner. I andre kvartal falt omsetningen i selskapet med 2,5 millioner kroner til 10,7 millioner, sammenlignet med samme periode i fjor. Underskuddet endte på 1,1 millioner kroner for kvartalet isolert, mot 900.000 kroner ved samme tid i fjor.
Tallene er litt bedre for første halvår akkumulert. Mens underskuddet for fjorårets seks første måneder var på 2,9 millioner, er det i år på 2,5 millioner kroner.
Gran forteller at hver eneste stein nå snus for å finne mulige steder å kutte kostnadene.
Nedbemanning
– Man bruker ostehøvelen og drar ned kostnadene, men det tror jeg ikke er nok.
– Så dere må benytte dere av nedbemanning?
– Ja, men jeg kan ikke og vil heller ikke si hvor mange det er snakk om. Konklusjonen er ennå ikke klar, sier Gran.
I alt er det 35,5 årsverk som arbeider i DN Nye Medier. Hvorvidt det kommer tilbud om sluttpakker ved en eventuell nedbemanning, vil Gran ikke spekulere i.
Foreløpig arbeides det med å få på plass faktagrunnlaget, før forhandlinger med klubben begynner.
– Vi begynner rett og slett tidligere med 2010-budsjettet.
Forberedt
Klubbleder Martin Rieber Sparre forteller at klubben har en klar ambisjon om å forsøke å unngå stillingskutt.
– Må det kuttes stillinger, forventer vi at bedriften forsøker å gjøre nedbemanningen med frivillige sluttpakker først og at de er så gode at de har en effekt, sier klubblederen.
Dersom sluttpakkene ikke løser problemet, forventer redaksjonsklubben at ansiennitetsprinsippet følges til punkt og prikke. Og at redaksjonen skjermes.
– Vi håper de verner det redaksjonelle produktet, for det er ikke bare noe vi sier at det vil gå ut over innholdet dersom det kuttes mer der.