Superlokale Alvdalmiv.no kan skilte med 700 abonnenter.

Vil se flere digitale lokalmedier

Problemet er naturligvis finansieringen, mener Geir Terje Ruud. I Alvdal forsøker de med mur og annonser. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

 

Fredag skrev Journalisten om hvordan det er i ferd med å vokse frem en underskog av nye lokale, digitale medier i USA. Dette er såkalt uavhengige medier, med lokal forankring.

Vi har snakket med Geir Terje Ruud, forfatter av boken Journalistiske enterpenører om det hvilke muligheter det er for slike, lokale uavhengige medier her til lands?

Geir Terje Ruud.

– Min oppfattelse av det norske lokalavismarkedet, er at det er mange gode aviser, noen få er også gode digitalt. Alt for mange oppleves som irrelevante - spesielt digitalt. Jeg kjenner ikke mange under 40 som mener at deres lokalavis er viktig for dem, hverken digitalt eller på papir.

– Det åpner for nye aktører, spesielt i digitale kanaler. Problemet er naturligvis finansieringen. Men hvis en velmenende person med god økonomi vil bruke for eksempel to millioner i året på et lokalmedieprosjekt, så er det nok til å finansiere en del journalistikk - som i beste fall oppleves som mer relevant av brukerne - og kanskje kan legge grunnlag for et levedyktig prosjekt på sikt.

Vil se forsøk fremover

Han menere at et slikt prosjekt om ikke annet vil skape nye utfordringer for den eksisterende aktør. Særlig med tanke på at det ikke er mange av lokalavisene som oppfører seg som om de har konkurranse, noe de på sett og vis heller ikke har, ettersom det i mange områder er en relativ monopolsituasjon,

– Hvis vi ser tilbake i tid så ble mange lokale medier startet av folk med særinteresser, hovedsaklig politisk. Med tiden har de blitt mer objektive og etterrettelige. Kanskje vil vi nå se at særinteresser igjen løfter frem nye medier. I et lokalsamfunn kan utilfredshet med det eksisterende lokalmedie kanskje være nok til at en gruppe vil være interessert i å finansiere en digital konkurrent - forhåpentligvis uten at de vil forsøke å styre den journalistiske linje sånn som de gjorde i gamle medieoppstarter.

– Jeg har ingen problemer med å forestille meg at en gruppe utgivelser vil bli til en veldig god forretning, men per i dag mangler vi ideen til forretningsmodellen. Utfordringen er å finansiere utviklingen av produktene og jakten på pengene, men det vil overraske meg om ikke vi får se en del forsøk fremover. Det er bare å se på medier24 i vår egen bransje. Det viser hvordan en enmannsbedrift kan bli sett på som vel så relevant og interessant som de eksisterende aktører. Det er ingen grunn til at det samme ikke kan skje i lokalmarkedet.

Bedre med overskudd

I likhet med de amerikanske modellene tror han neppe det snakk om noen store forretninger i det norske markedet heller. Og da hverken som sannsynlig mål for investorene eller de som jobber med det. For mange vil det nok holde om det blir en liten plussforretning, selv om det egentlig burde være ønske om mer.

– Jeg har lært så mye i mitt profesjonelle liv, at det er bedre å levere et større overskudd enn eierne forventer, enn det motsatte. Så ambisjoner om å tjene penger vil gi bedre produkter og mer frihet til å utvikle produktene videre.

Så en superlokal plass

Eksemplene på norske nyvinninger er ikke så mange, ennå. Men noen er det. I juli skrev Journalisten om Drm24.no i Drammen. Og i Alvdal, i Hedemark, har en Alvdal midt i væla.  En nettavis som startet opp i 2011, la midlertidig inn årene i desember i fjor, for å relansere i juni i år.

– Ser dere på dere selv som et alternativ til lokalavisen?

– Ja, lokalt i Alvdal ser vi oss definitivt som et alternativ til lokalavisene Østlendingen og Arbeidets Rett, som omstiller og kutter, sier redaktør Ivar Thoresen i alvdalmiv.no

– Hva er historien bak?

– Det var flere tanker bak det. For det første en mulighet til å utnytte hele kompetansen som fantes i reklamebyrået DMT Alvdal AS, som startet og eier Alvdal midt i væla AS. Gjennom etableringen av nettavisa fikk vi utnyttet både den journalistiske, tekniske og grafiske kompetansen i et spennende utviklingsprosjekt.

 – Dessuten handlet det om en opplevelse av at det superlokale lett blir borte i en mediehverdag hvor vi får hele verden inn i stua i alle kanaler og på alle flater og plattformer døgnet rund. Vi vet godt hva som skjer i USA og Syria eller Oslo til e hver tid. Vi vet ikke lenger like mye om dagliglivet i våre egne grender. I det perspektivet så vi en plass for en superlokal nettavis.

Finansiere to halve personer

Alvdal midt i væla startet som et utviklingsprosjekt, finansiert dels gjennom egne midler, frivillig abonnement, annonser og kommunale. I dag er siden et uavhengig og eget AS. Driftsinntektene kommer fra abonnement og annonser. Rundt 80 prosent av innholdet på Alvdal.no krever innlogging.

– Dette skal finansiere en 100% journaliststilling fordelt på to personer, som har resten av sin arbeidstid knyttet til tekst- og fotoarbeid for DMT Alvdal AS. Budjsettert årlig inntekt på ca. 900 000 kroner ser ut til å være innen rekkevidde.

Thorsen opplever at det er god lokal oppslutning om produktet. Antall abonennenter er 700, og stigende. På Facebook har antall likere bikket 2000. I Alvdal kommune bor det ifølge wikipedia 2400 mennesker.

Prisen for Alvdalmiv.no er kroner 150 for én måned, 450 for tre måneder, et halvt år koster 570 og for ett års abonnement må en ut med 1200 kroner. 

 

Powered by Labrador CMS