Susanne Kaluza (helt til høyre i bildet) ble årets kvinnelige medietalent. De to andre nominerte til venstre er Anna Jonzén og Elin Sofie Lorvik. Foto: Medienettverket
Susanne Kaluza (34) er årets kvinnelige medietalent
Hedret av Medienettverket.
Kaluza er redaktør i Egmont Publishing med ansvar for Kvinneguiden.no. Hun har tidligere hatt blogging som heltidsgeskjeft etter å ha sagt opp jobben som journalist i Dagbladet.
Kåringen skjedde på Holmen Fjordhotell torsdag. Ifølge en pressemelding begrunner juryen tildelingen med at at Kaluza er en synlig redaktørprofil, som med tyngde har gjennomført en solid snuoperasjon av den redaksjonelle profilen til Kvinneguiden. Juryen mener Kaluza har tatt strategiske viktige grep, og holdt fast ved disse på tross av en åpenbar negativ effekt på antall sidevisninger. Som resultat skriver juryen at Kvinneguiden i perioden har økt antall lesere, lesetid og brukere av forumet, og at de nå også ligger an til god inntektsvekst mot fjoråret.
Juryen beskriver Kaluza som en tydelig leder og et inspirerende forbilde. De mener hun utviser et stort samfunnsansvar og – engasjement. De trekker også fram kampanjen #krysskvinnerinn som en måte Kaluza har tenkt nytt i samspillet mellom tradisjonelle og nye medier med gode resultater. Hun omtales som en dame med bein i nesa, en meget god kommunikator, med stor arbeidskapasitet og pågangsmot.
Susanne Kaluza har tidligere jobbet 10 år i Dagbladet som journalist i nyhetsavdelingen og Magasinet. Hun driver også egen foreldreblogg og har skrevet flere bøker.
Medienettverket som står bak den årlige kåringen av årets kvinnelige medieleder og årets talent, er et nettverk og forum for faglig påfyll for kvinnelige medieledere og kvinner med lederambisjoner.
Juryen har bestått av hodejeger Trine-Lise Jagge i Dynamic People (juryleder), distriktsdirektør Grethe Gynnild-Johnsen i NRK, daglig leder datterselskap Budstikka, Mari Espelin, ansvarlig redaktør Per Valebrokk i E24, produktdirektør Børrea Schau-Larsen og redaktør Mari Midtstigen i Foreldre og Barn.
Fredag kåres årets kvinnelige medieleder. Der skapte det reaksjoner at Kjersti Mo fra Egmont Publishing er blant de nominerte.