Mest tekstreklame i mindre aviser
De mest åpenbare overtramp når det gjelder tekstreklame skjer i småavisene, hevder forsker Ivar Andenæs ved Institutt for Journalistikk.
I forbindelse med den nordnorske journalistkonferansen Svarte Natta for halvannet år siden la Andenæs fram en rapport som viste omfattende tekstreklamebrudd i nordnorske aviser. Rapporten møtte kritikk i nordnorske medier, og Andenæs er nå i gang med en oppfølging, der han har undersøkt samtlige norske aviser med to eller flere utgivelser per uke. Avisene ble undersøkt i en uke i mai i fjor, og til høsten er den nye rapporten fra Andenæs klar.
Men på Norsk Redaktørforenings vårmøte i Oslo torsdag la Andenæs fram en del av sine nye funn. Det tyder på at sørnorske aviser ikke er noe bedre enn de nordnorske.
– Det har ikke vært vanskelig å finne eksempler på tekstreklame, der artikler og reportasjer åpenbart har vært styrt av andre hensyn enn de rent journalistiske, sier Andenæs.
Han sier at det ikke var ubegrunnet at temaet ble tatt opp under Redaktørforeningens såkalte småavisforum, fordi de mest åpenbare overtrampene er å finne der.
– Storavisene vil ha plettfritt rykte
– Det er mulig at tekstreklamen i de store avisene er mer subtil, men egentlig tror jeg ikke det. Jeg tror de store avisene har sett betydningen av å ha et plettfritt rykte, at de har høy troverdighet. Jeg tror de ser på det som et viktig salgsargument for avisen, sier Ivar Andenæs.
På konferansen torsdag la han fram det han selv kaller smakebiter fra en uferdig rapport. En avis (Arbeidets Rett) kjørte en stor og rosende sak om noen nye helsesko, mens Sogns Avis gir stor plass for Lerum Saftfabrikk i Sogndal. Før var Lerum kjent for sitt nynorsk-konsekvente valgspråk «Alle spyr etter Lerum saft», men nå har fabrikken hyret inn Idol-Tone for å få fart på salget. Det påkaller stor oppmerksomhet i Sogns Avis, men Andenæs mener avissaken er nokså emmen.
Andre eksempler Andenæs trekker fram er Ringsaker Blad som sauser sammen både reportasje og annonser for nye gardiner fra Fabrikkutsalget i Brumunddal, mens Fredriksstad Blad bruker plass på at vikarbyråkjeden Jobzone utroper en hverdagshelt. Når det gjelder Ringsaker Blad er ikke Andenæs i tvil om at PFU ville sett på det som klar tekstreklame.
Miss Handygirl på Finnsnes
Den saken som vakte mest debatt blant redaktørene var likevel Byggmakker-kjedens kampanje for å kåre Miss Handygirl. Ivar Andenæs hentet fram dekningen av saken i Troms Folkeblad på Finnsnes. Byggmakker har kjøpt inn Otto Robsahm fra Team Otto på TV 2. I samarbeid med Se og Hør reiste Robsahm rundt til 50 steder i Norge i fjor for å kåre Miss Handygirl. På Finnsnes gikk Kristine av med seieren, men det er uvisst om Kristines tiltalende utseende eller fuglekassen hun snekret, var utslagsgivende.
Forsker Ivar Andenæs mente saken sannsynligvis ville blitt felt i PFU, men flere av redaktørene mente dette var en god sak.
– Dette er hverdagen i norske lokalaviser, sa Erling Omvik i Fredriksstad Blad.
Og Asta Brimi i Fjuken, tidligere leder i Landslaget for Lokalaviser, mente at dersom lokalavisene skal slutte å dekke slike saker, så vil avisene bli rimelig tynne etter hvert.