Kragerø-skjærgården sett fra byen. Foto: Jan-Kristian Schriwer/Wikimedia Commons

Ferierende hytteboere skaper avisleveringsproblemer

I Kragerø, der innbyggertallet opp mot firedobles om sommeren, har redaktør Espen Solberg Nilsen måttet legge ut avisdeponier i skjærgården.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Mange aviser raste mot distribusjonsselskapet Kvikkas’ innkjøringsproblemer da de overtok en andel av avisleveringene som Posten tidligere stod for fra tampen av fjoråret. I mai ble Kvikkas-leveransene friskmeldt da det kom tall om at andelen feilleveranser for selskapet var nede i 4 promille.

La ut gratis aviser

Men om sommeren trekker nordmenn bort fra sentrale strøk og ut til sommerfavoritter som Kragerø, Risør og Hvaler. Det har skapt noen nye problemstillinger og økte leveringsproblemer i det VG kåret som sommerfavoritt nummer 1, Kragerø.

– Vi har fått Kvikkas-problemene litt tilbake i skjærgården nå i sommer. Det er fordi det er mye turister her. Vi hadde utfordringer ved innkjøringen i fjor, og har fått det igjen nå i sommer, sier ansvarlig redaktør Espen Solberg Nilsen i Kragerø Blad Vestmar (KV).

Innbyggertallet i Kragerø mellom tre og firedobles om sommeren fra drøyt 10.000 til rundt 40.000. Hytteboere skal gjerne ha levert sine omadresserte aviser til hyttene på øyene i skjærgården. En del av disse med hjemsted på Østlandet abonnerer også på KV for å følge temaer som eiendomskatt, ifølge Nilsen. Og det er ferieflytting av slike aviser som skaper problemer.

Redaktøren sier at han har måttet bruke en del av sin tid på å sikre abonnenter levering av avisen som kommer ut tirsdager, torsdager og lørdager.

– Sist lørdag hadde jeg en runde der jeg selv lagde deponier og informerte overfor abonnenter om at de kan hente avisen der. Det demper frustrasjonen blant abonnentene.

Redaktør Espen Solberg Nilsen i Kragerø Blad Vestmar. Foto: Glenn Slydal Johansen

Dårligere adressekvalitet

Nilsen sier at Kvikkas har meldt at antallet kunder i Kragerø alene har økt fra 800 til 2.000 i sommer, og at distribusjonsselskapet derfor har satt inn ekstra bud.

Daglig leder Stig Kleiven i Kvikkas bekrefter overfor Journalisten at sommeren har bydd på flere problemer enn vanlig.

– Vi har forberedt oss sammen med avisene, men ser at klagestatistikken har økt noe. Det skyldes store endringer i abonnementsmassen til områder med dårlig kvalitet på adressene, skriver Kleiven i en tekstmelding fra ferie.

– Vi slår igjen et slag for at alle i Norge skal ha en gateadresse. Vi jobber hardt sammen med avisene for fornøyde abonnenter.

En ringerunde Journalisten har foretatt blant andre aviser og avisdistributører avslører ikke større leveringsproblemer utover hva de allerede er kjent med av varierende adressekvalitet på ferieflyttinger. 

Generelt problem

Budstikka har også opplevd noe høyere leveringsproblemer i sommer, men vil ikke knytte disse til en bestemt leverandør.

– Som alltid er det litt mer krøll om sommeren enn ellers. Vi har ikke hatt større problemer med Kvikkas enn med Posten, fordi Posten krever en fast adresse. Før var det lokale postbud som visste hvor adressen var. Så det har vært noen leveringsutfordringer både med Kvikkas og Posten, sier administrerende direktør Terje Tandberg i Budstikka.

Dagens Næringsliv og Aftenposten melder ikke om unormalt store leveringsproblemer i sommer.

Powered by Labrador CMS