Skjermbilde fra videoen som introduserer NRK-journalistene for etikk-kampanjen. Foto: NRK
Skjermbilde fra videoen som introduserer NRK-journalistene for etikk-kampanjen. Foto: NRK

Nå ruller NRK ut «etikkskolen»

NRKs journalister skal lære om kildekritikk, samtidig imøtegåelse og saklighet og omtanke gjennom et tre ukers program.

Publisert Sist oppdatert
Per Arne Kalbakk. Foto: Glenn Slydal Johansen
Per Arne Kalbakk. Foto: Glenn Slydal Johansen

– De siste fem årene er NRK felt 36 ganger i Pressens faglige utvalg for brudd på Vær Varsom-plakaten. 36 fellelser, det er mye, også når vi legger til grunn hvor mye journalistikk som produseres her i huset. For det stilles strengere krav til NRK enn til andre. Derfor må vi erkjenne at dette ikke er bra nok og sette oss en tydelig målsetting på at vi skal klare å forbedre det.

Slik åpner kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen en video som introduserer NRK-journalistene for en etikkkampanje de skal gå gjennom de neste ukene.

Kildekritikk

Det er etikkredaktør Per Arne Kalbakk som har utarbeidet programmet som skal gjennomføres over en halvtime i hver uke de neste tre ukene. Kalbakk har jobbet med programmet siden i fjor. Redaktøren har lang erfaring som redaksjonell leder, blant annet i Østlandssendingen, Nyhetsdivisjonen og Marienlystdivisjonen i NRK.

Les: NRK-journalister skal gå etikkskole

Kampanjen består i at redaksjonene i NRK får avspilt en video som danner grunnlag for etisk refleksjon.

– Vi vet det har en effekt med kampanjer, derfor skal vi ha en måned med fokus på presseetikken. Det viktigste er kildekritikk, samtidig imøtegåelse og saklighet og omtanke, sier Kalbakk til Journalisten.

Saken fortsetter under videoen.

Etikk-kultur

I desember 2013 var det en fornøyd kringkastingssjef som kunne konstatere null fellelser for publiseringer etter romkvinnesaken i januar samme året. Men senere har antallet fellelser økt. Både ved halvårsstatus i fjor sommer og ved siste årsskifte lå NRK på fellingstoppen.

Kalbakk sier at målet med kampanjen som nå settes i gang er å øke bevisstheten rundt medieetikk hos allmennkringkasteren. Han understreker at det er noe NRK skal ha fokus på hele tiden, men målet med kampanjen er å løfte fram de nevnte temaene.

– Vi håper at kampanjen skal skape en god kultur.

– Mangler NRK den kulturen i dag?

– Det fins ikke den journalist som ikke har lest Vær Varsom-plakaten. Men vi er ikke nok bevisst på den store makten og ansvaret som vi har ved å henge ut folk. Jeg tror ikke vi er kritiske nok til egne kilder når de kommer til oss med for eksempel dokumenter. Vi forelsker oss i den gode historien, selv om det ikke bare gjelder NRK.

Som eksempel viser Kalbakk til Urix som i fjor ble felt i PFU for å ha utelatt fakta i en sak om boligsituasjonen for fattige i Romanias hovedstad Bucuresti. En nordmann som var blant eierne ble anklaget av for å ha kjøpt en bygård i Romania og kastet kvinner og barn på gata nærmest over natta. Det hadde han ikke gjort, noe NRK var fullstendig klar over.

– Vi kjøpte den første historien og hørte ikke på den angrepne. Det er et klassisk eksempel på at vi kjøper en historie. Vi skal beskytte folk mot overgrep.

I etikkopplegget er redaktører oppfordret til å ta med eksempler fra egen avdeling. Kalbakk sier at det ikke er mål for NRK å ha null fellelser, men å ikke bli felt på feil som skyldes dårlig journalistisk håndverk.

Richard Aune. Foto: Bjørn Åge Mossin
Richard Aune. Foto: Bjørn Åge Mossin

Nødvendige rammevilkår

Journalistlaget i NRK støtter etikkarbeidet og kampanjen som nå settes i verk. Men NRKJs leder Richard Aune mener det ikke er nok.

– Dette er et bra, nødvendig og viktig bidrag. Men journalistene må også ha rammevilkår i form av tid til etisk refleksjon, innhente nødvendige kilder og bearbeide stoffet i tråd med de etiske kravene, sier Aune.

Til spørsmålet om ressurser sier etikkredaktør Kalbakk at det er sjelden at NRK felles for saker der de har hatt dårlig tid.

– Det er stort sett saker som er jobbet fram over tid, sier Kalbakk.

Etter å ha fulgt PFU i lang tid har han selv gjort seg en observasjon om at utvalget er strengere overfor egensaker enn glipp på desken.

– Journalistikken er ikke feilfri, vi gjør feil hver dag. Men vi retter også opp.

Rådgiver

Som etikkredaktør håndterer Kalbakk blant annet alle PFU-klager på NRK, og er rådgiver først og fremst for redaktører og redaksjonssjefer. Men også journalister er velkomne til å ringe, understreker han.

Morgenmøter i redaksjonene deltar han ikke på, for som han sier må det ligge i redaktørlinjen å ta avgjørelser om de redaksjonelle prioriteringene.

PS! NRKJ og NRK møtes til mekling i årets hovedoppgjør hos Riksmekleren 11. mai.