Amedia skal halvere kostnadene til annonseproduksjon innen 2020. Foto: Glenn Slydal Johansen
Amedia kutter 49 årsverk i Tønsberg
Mediekonsernet samler annonseproduksjonen for papir i Harstad.
Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Det er ikke bare redaksjonene som rammes av kuttene i mediebransjen. Det kom blant annet til syne da Schibsted tidligere i år varslet kutt av flere titalls årsverk i avdelinger som jobber med annonser og brukermarked.
Nå er det Amedia som kutter på merkantil side. Det Amedia-eide nettstedet Vestviken24.no skriver torsdag at antallet årsverk ved annonseproduksjonen i Tønsberg skal reduseres fra 60 til 11 innen år 2020.
Nettstedet skriver at konserndirektør Pål Eskås ikke har avklart om kuttene skal skje gjennom oppsigelser. Eskås sier at det er han som har tatt beslutningen, og at styret og de ansatte ble informert torsdag morgen.
Lavere kostnadsnivå
Leder Else Marit Larsen i grafisk klubb i Tønsberg representerer de ansatte i selskapets styre. Hun sier til Vestviken24.no at hun ikke forstår at beslutningen er riktig, og at hun ikke stiller seg bak den.
Det er annonseproduksjonen for papir som skal samles i Harstad. Årsaken skal være lavere kostnadsnivå i Harstad både knyttet til lønnsnivå og arbeidsgiveravgiften som er 5,1 prosent i Nord-Norge mot 14,1 prosent i resten av landet.
De 11 gjenværende årsverkene i Tønsberg knytter seg til digital annonseproduksjon.