Schibsted kutter antall ansatte som jobber med annonser og brukermarked

Schibsted Norge-sjef Didrik Munch bekrefter allmøte klokken 09.00, men vil ikke gå inn på hva det gjelder. Foto: Kathrine Geard

Schibsted kutter antall ansatte som jobber med annonser og brukermarked

Flere titalls årsverk forsvinner, ifølge Kampanje.

Kampanje erfarer at de ansatte i markeds- og salgsavdelingene i Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen i dag vil få beskjed om nedskjæringer og nedbemanning.

Samtidig kommer det tilbud om individuelle samtaler og sluttpakker. Kampanje mener det kan dreie seg om mellom 40 og 50 stillinger.

Schibsted Norge-sjef Didrik Munch bekrefter overfor nettstedet at det skal være allmøter i de fire mediehusene i dag klokken 09.00, men vil ikke gå inn på hva det gjelder.

Sammenslåing fra 1. april

Før jul vedtok Schibsted å slå sammen markeds- og salgsavdelingene i sine de fire store abonnementsavisene. Det ble den gang kjent at sammenslåingen av marked og salg i abonnementsavisene kunne ende med kostnadskutt.

Se Journalistens dekning av Schibsted

Tiltakene har sin bakgrunn i en restrukturering i forbindelse med denne interne virksomhetsoverdragelsen i Schibsted Norge, som ble gjennomført fra 1. april. Medarbeiderne som omfattes av de nye kuttene er ansatt i det nyopprettede selskapet Schibsted Norge Abonnementsmediehus. Nærmere 350 ansatte som jobber med annonser og brukermarked er overført fra Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen. Arbeidsplassen deres vil fortsatt være lokalt i de respektive mediehusene.

– Det er en tung og trist morgen for mange i Schibsted. Men nedskjæringene kommer ikke uventet. De er en følge av det kraftige fallet i annonseinntektene. Jeg er glad for at ledelsen søker å få til en frivillig nedbemanning med gode sluttpakker som kan hjelpe ansatte videre i arbeidslivet, sier konserntillitsvalgt i Schibsted ASA, Sven Arne Buggeland, til Journalisten.

Mer penger på bordet

Han poengterer at nedbemanningen skjer i det nye selskapet, ikke i de fire mediehusene. De tillitsvalgte i Fellesforbundet, Handel og Kontor og Parat, samt de konserntillitsvalgte, har vært tungt inne i prosessen. Det er forhandlet fram sluttpakker som er bedre enn den sentrale matrisen som er utgangspunktet for nedbemanninger i Schibsted Norge.

Denne matrisen er gjenstand for lokale forhandlinger. Ifølge Buggeland er det oppnådd enighet om sluttpakkene som gir inntil 14 måneders lønn for de med lengst ansiennitet, såfremt de ikke får nytt arbeid i mellomtiden.

Tilbudet om sluttpakker går ut til alle, men etter det Journalisten forstår ønsker ledelsen i utgangspunktet å skjerme salgsavdelingene og redusere støttefunksjoner.

Annonser