Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Journalisten har sett på hva det koster med et digitalabonnement (full pris) i noen av de Amedia-eide avisene. Prisene varierer stort - fra 127 kroner til 229 kroner.
Direktør for Forbrukermarked Haakon Johansen i Amedia forklarer at det generelt sett har med markedssituasjon og betalingsvillighet å gjøre. Konkurranse er også et element.
Digitalabonnement
Tilgang til alle plussartikler på nett. Tilgang til eAvis – papiravisen i digitalt format fra kl 21.00 kvelden før. Rix – en egen eAvis med nasjonalt og internasjonalt stoff. Del abonnementet med inntil 4 i husstanden
Dette koster et abonnement i et utvalg av avisene:
Han forklarer at grunnen til at prisen på et digitalabonnement på for eksempel Romerikes Blad er på 229 kroner er fordi det er en av de større avisene i Amedia. Alle de største avisene ligger på mellom 199 kroner og 229 kroner. Dette fordi de produserer mer.
Mens Bergensavisen, Nordlys og Telemarksavisa er noen av avisene som ligger lavere. Her spiller konkurransesituasjonen en rolle.
– Vi ser på hvilken posisjon avisen er i, og noen steder gir konkurranse med andre aviser utslag, mens det noen steder ikke har så mye å si.
Om det er en stor avis vil også påvirke pluss-graden. Dette er på grunn av annonseinntekter, forklarer Johansen. En hyperlokal avis vil ha en høyere andel artikler bak betalingsmur.
Hver avis har en egen strategi på hvor mange saker de ønsker å legge på pluss.
Som konsern har Amedia jobbet med en analytisk tilnærming på hvilket innhold leserne ønsker seg og hva som utløser betalingsvilje.
Johansen forteller at de har analysert mellom 10.000 og 15.000 artikler for å se hva som kan gjøres for å engasjere leserne mer. De har blant annet sett på bildebruk, formidling og vinkling.
– Vi vurderer fra produkt til produkt og følger kunden over tid for å se om den blir med videre. Vi opplever stor betalingsvilje blant kundene våre og har økt lesergrad i pluss-artikler, sier han.
Amedia har etablert en egen avdeling for innholdsutvikling, som reiser rundt til avisene og jobber med metologien i avisene. Her diskuteres prisnivå med de forskjellige redaksjonene.
Dette har lønnet seg for bedriften, som opplever en kraftig vekst - på hele seks prosent. Rent digitalt har de økt antall abonnenter med 250 prosent det siste året, ifølge Johansen.
– Kunden aksepterer i større grad enn før at god journalistikk koster penger. Vi er mer kundeorientert nå som vi skriver det vi ser at kunden ønsker. Det er et paradigmeskifte i bransjen, sier han.
En stor andel av de som kjøper digitalabonnement i Amedia-avisene fortsetter som abonnenter.
Ansvarlig redaktør Magne Storedal i Romerikes Blad bekrefter uttalelsene fra Johansen, om at det er overraskende mange som fortsetter som digitalabonnenter etter de har kjøpt et abonnement på tilbud.
– Hva gjør at Romerikes Blad er verdt mer enn mange av de andre avisene?
– Prisen er ikke bare opp til oss, men jeg kan si at den på ingen måte gjør at vi sliter. Tvert i mot har vi en signifikant opplagsvekst nå, og vi ser at leserne er villige til å betale for godt lesestoff.
Avisen har selv frihet til å velge hva som skal plusses, men får anbefalinger fra ledelsen i Amedia. Romerikes Blad er anbefalt å ha en balanse.
– Har du ikke gratis-stoff er det mange som ikke går inn på nettsiden, og dermed går glipp av alt det gode pluss-stoffet, og også muligheten til å kjøpe et abonnement.
Ansvarlig redaktør Sigmund Kydland i Tønsbergs Blad mener prisen på 219 kroner i måneden er latterlig billig.
– Leserne får latterlig mye for pengene. Men det ligger god analyse og faglig begrunnelse bak, så vi ligger på riktig prisnivå nå, men det kommer til å øke, sier han.
Han forteller at dagens system, der innholdsavdelingen legger fram det faglige grunnlaget og diskuterer pris med redaksjonen, fungerer fint. Også Tønsbergs Blad har langt flere abonnenter nå enn for et år siden.
Avisen ønsker å ligge 50/50 på forsiden - med åpne og lukkede artikler. Kydland forklarer at de vurderer plussingen fra time til time - og kan åpne artikler om trafikken går dårlig.
– Vi fintuner hele tiden. Det er morsomt og spennende.