Finansdirektør Trond Berge i Schibsted Media Group har grunn til å smile etter den vellykkede aksjeutvidelsen. Foto: Kathrine Geard

Schibsted dro inn 2,6 milliarder på få timer

Fikk inn mer penger enn selskapet trengte. Skal bruke dem til nye investeringer i nettbaserte rubrikktjenester og til å utvikle mediehus i verdensklasse.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det er budskapet fra Schibsted Media Group torsdag morgen. Den varslede aksjeutvidelsen, en såkalt rettet emisjon på 10,8 millioner B-aksjer, ble gjennomført i løpet av få timer onsdag kveld. Aksjene ble solgt til en rabattert kurs på 246 kroner, som er 16 kroner lavere enn sluttkursen for B-aksjen på Oslo Børs onsdag.

– Vi opplever at dette er en rabatt på linje med markedspraksis. Det har vært god interesse for denne emisjonen. Vi fikk inn mer enn vi opprinnelig trengte, sier finansdirektør Trond Berger til TDN Finans.

SCHIBSTED MEDIA GROUP

• Internasjonalt mediekonsern med 6.800 ansatte i 30 land.
• Schibsted eier mange av de største mediehusene i Norge og Sverige og er engasjert i nyhetsmedier i blant annet Frankrike og Spania. Samarbeidet mellom regionsavisene Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen ble formalisert gjennom etableringen av Media Norge i 2009. I 2012 ble Schibsted Forlag og VG også lagt inn i selskapet, som skiftet navn til Schibsted Norge.
• Schibsted Classified Media er ledende på online rubrikk i Europa. Selskapet har virksomhet i mange etablerte markeder i Vest-Europa og i voksende markeder i Asia, Øst Europa og Latin Amerika.

Schibsted-aksjene ble splittet i en A- og en B-klasse med virkning fra 1. juni i år. det gir konsernet muligheten til å hente inn frisk kapital gjennom B-aksjer, uten å utvanne eiersituasjonen som bsestemmes av A-aksjene.

Gårsdagens emisjon  tilsvarer 5,0 prosent av den totale aksjekapitalen i Schibsted Media Group, eller 10 prosent av utestående B-aksjer. Aksjeutvidelsen ble gjennomført som en rettet emisjon mot institusjonelle investorer i Norge og internasjonalt.

Les Journalistens dekning av Schibsted

2,65 milliarder

Brutto inntekt fra emisjonen ble 2,65 milliarder kroner, heter det i en børsmelding fra Schibsted. Pengene vil styrke Schibsteds kapitalbase  og vil  bli brukt  til å  finansiere strategiske oppkjøp, først og fremst innenfor online rubrikk-segmentet.

Schibsted ønsker blant annet å kjøpe det svenske rubrikkselskapet Hemnet. Tidligere i år la Schibsted inn et bud på 1,5 milliarder kroner for selskapet. Halvparten av Hemnet-aksjonærene har takket ja til budet, mens de resterende forløpig er mer skeptiske.

I dagens børsmelding fra Schibsted slås det fast at selskapets overordnede strategi står fast, det vil si fortsatt vekst innenfor online rubrikk, å utvikle mediehus i verdensklasse og “å utnytte digitale økosystemer for å stimulere tilknyttede vekstkonsepter”.

Blommenholm inn med 100 millioner

Den største aksjonæren i Schibsted, Blommenholm Industrier AS, ble tildelt 410.000 B-aksjer i emisjonen. Det tilsvarer en verdi av 100,9 millioner kroner. Etter dette eier Blommenholm 28.188.589 A-aksjer og 28.598.589 B-aksjer i Schibsted ASA.

I forbindelse med emisjonen har Schibsted og Blommenholm inngått avtale om lån av aksjer for å besørge at aksjene som blir tildelt Blommenholm kan leveres ved betaling. Som et resultat  av dette vil emisjonen bli gjort opp i form av eksisterende og heftelsesfrie Schibsted-aksjer som allerede er notert på Oslo Børs, lånt av Blommenholm Industrier.

Blommenholm Industrier eier 26,1 prosent av A-aksjene i Schibsted. Stiftelsen Tinius, som tidligere hovedaksjonær Tinius Nagell-Erichsen opprettet før han døde, har all makt i Blommenholm Industrier.

Etableringen av Blommenholm Industrier AS og Stiftelsen Tinius hadde som formål å trygge eierskapet i Schibsted ASA for å bidra til at Schibsted ASA opprettholder frie og uavhengige redaksjoner. Stiftelsen skal også arbeide for en langsiktig og sunn økonomisk utvikling av konsernet med et stabilt og norsk eierskap.

Ikke fortrinnsrett

I  forbindelse med emisjonen har Schibsteds konsernstyre besluttet å sette til side eksisterende aksjonærers fortrinnsrett. I børsmeldingen heter det at styret mener dette er i selskapets og aksjonærenes beste interesse. Årsaken er at det ifølge selskapet vil gi mulighet for Schibsted å reise kapital raskere, med en lavere rabatt og med betydelig lavere transaksjonskostnader enn hva en fortrinnsrettsemisjon ville medført.

Powered by Labrador CMS