Trønder-Avisa:
Arve Løberg dropper redaktørrollen og blir administrerende direktør for både avisa og konsernet Trønder-Avisa. Foto: Kathrine Geard
Arve Løberg blir konsernsjef
Fratrer som sjefredaktør og fortsetter som administrerende direktør i Trønder-Avisa og for Trønder-Avisa-konsernet.
Dette går fram av en pressemelding fra styret i Trønder-Avisa onsdag.
– Sjefredaktør/adm. direktør Arve Løberg har på dagens styremøte i Trønder-Avisa foreslått endring av organiseringen av selskapet, slik at man er bedre forberedt på å videreutvikle Trønder-Avisa-konsernet når kjøpet av Namdalsavisa er vedtatt gjennomført fra 31. august 2015. Styret sluttet seg enstemmig til forslaget, opplyser styreleder i Trønder-Avisa, Harald Lein.
10 år som dobbeltsjef
Løberg sier til egen avis at han har kombinert sjefredaktørjobben med stillingen som administrerende direktør i 10 år. Han understreker at han har mange spennende arbeidsoppgaver å ta tak i, ikke minst integrasjonen mellom Trønder-Avisa og Namdalsavisa. Løberg går inn som styreleder fra overtagelsen 31. august.
– Jeg har hatt 14 fantastiske år som sjefredaktør i Trønder-Avisa, og har fått jobbe sammen med mange dyktige kolleger, både de som er i avisa i dag og kolleger som har sluttet de siste årene. Hver eneste dag har jeg fått oppleve hvor viktig Trønder-Avisa er for tusenvis av nordtrøndere. Det har vært en glede og et stort tillitsvolum å kunne ha en sånn jobb så lenge, sier Løberg.
Stor anerkjennelse
Styreleder Lein uttrykker stor anerkjennelse til det arbeidet Løberg har gjort for selskapet i den periode han har hatt begge toppstillingene. Lein gir Løberg en viktig del av æren for den flotte digitale utviklingen mediehuset er inne i.
Styret har på sitt møte i dag satt i gang prosessen med å rekruttere en ny sjefredaktør og Løberg vil fungere i stillingen inntil en ny person er på plass.
Selskapet la i dag fram det beste halvårsresultatet noensinne. Det viser et brutto driftsresultat for Trønder-Avisa konsern på knapt 7 millioner kroner, som er 3,8 millioner bedre enn i fjor på samme tid.
– Vi har en meget god utvikling i hele konsernet i første halvår. Ikke minst er jeg veldig stolt over at vi har en vekst i de totale annonseinntekter på 6,5 prosent sammenlignet med i fjor. Jeg tror ikke det er mange mediekonsern i Norge som kan skilte med slike tall, sier Arve Løberg.