TV 2 hjelper deg-reportasjen om russebuss-selskapet Maxibuss ble ikke felt av PFU.

Pressens Faglige Utvalg

TV 2 ble ikke felt for russebuss-reportasje

Klaget inn til PFU av Maxibuss.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Pressens Faglige Utvalg (PFU) konkluderte i dag med at TV 2 ikke brøt noen etiske regler i sin omtale av Maxibuss i forbrukerprogrammet «TV 2 Hjelper deg».

Reportasjen omhandlet en gruppe russ som hyret inn selskapet Maxibuss for å bygge om en russebuss.

Klager var Maxibuss.

Fikk svare

«Klager fikk komme til orde, og redaksjonen hadde gjort en tilstrekkelig kontroll av opplysningene i reportasjen», konkluderte PFU.

– Bra å sette søkelys på den bransjen, sa Gunnar Kagge, som representerer journalistene i PFU.

Froden Hansen, representant for redaktørene, mente også at TV 2 hadde gjort en god jobb.

Klager, som driver av Maxibuss, stilte aldri opp i reportasjen. Det begrunnet han med travle dager og sykdom i familien og at han ikke skjønte hvor alvorlig påstandene mot selskapet var. Han viste også til at saken allerede var løst i forliksrådet.

Stein Bjøntegård, som også representerer redaktørene i PFU, påpekte at klager nok hadde kommet bedre ut av reportasjen hvis han hadde stilt opp.

I sin uttalelse skriver PFU:

«Utvalget registrer at Maxibuss fikk slippe til orde, både i form av tilbud om å stille til intervju og om å bidra med dokumentasjon.»

– Berettiger publiserig

PFU skriver videre:

«Utvalget legger merke til at selskapets forklaringer blir tydelig presentert i innslaget. Partene er i ettertid uenige om formuleringer og påstander, men PFU merker seg at redaksjonen har gjort selvstendige undersøkelser og dermed skaffet et kildegrunnlag som berettiger publiseringen. PFU konkluderer med at redaksjonen hadde tilstrekkelig kildegrunnlag for de publiserte påstandene og opplysningene.»

TV 2 har hele veien avvist at de har brutt god presseskikk, og har blant annet pekt på at det å omtale avtaler rundt russebusser i en lengre sending om forbrukersaker, har allmenn interesse og samfunnsmessig betydning.

At saken ble løst i forliksråd kan ifølge TV 2 ikke ha som konsekvens at den ikke kan omtales, tvert imot ligger det bedre til rette for å få parter i tale, gi korrekt informasjon og eksemplifisere problemstillinger, skriver TV 2 i sitt tilsvar til PFU.

Powered by Labrador CMS