Også TV 2 vil kunne få nullmoms

Alle nyhets- og aktualitetsmedier få nullmoms hvis ESA godtar regjeringens forslag. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Vi går nå til EØS-avtalens overvåkingsorgan ESA med et forslag om nullsats på moms på all brukerbetaling av nyheter og aktualitetsstoff, uavhengig av hvor de publiseres, sier kulturminister Thorhild Widvey til VG.

Papiraviser har vært fritatt for moms siden 1970, men når mediene publiserer nyheter på nett, må de kreve inn 25 prosent moms av brukerbetalingen.

Tidligere annonsert

Allerede i desember i fjor varslet regjeringen at den ville notifisere nullmoms for både analoge og digitale nyhetsmedier hos ESA. Widwey falt ned på medienes ønske etter å ha fått råd fra Brussel om ikke å notifisere både nullmoms og lavmoms samtidig. Deremed har man noe å falle tilbake på dersom ESA avviser den digitale nullmomsen.

Kommunikasjonssjef Hanne Gjørtz sier til Journalisten at det nye er at avgrensningen omfatter mer enn bare e-aviser, slik det tidligere har vært formidlet.

LES OGSÅ: Hvem skal egentlig få lavmoms

– Alle nyhets- og aktualitetstjenester både i form av tekst, lyd og bilde. Med andre ord vil nullmomsen gjelde alle medier som i hovedsak består av nyhetsaktualitetsinnhold inkludert for eksempel nyhetsbaserte TV-kanaler som TV 2 Nyhetskanalen, BBC World og CNN, skriver Gjørtz

TV 2 avventende

Kommunikasjonsdirektør Rune Indrøy i TV 2 sier til Journalisten at dette er positive nyheter fra regjeringen siden det legges opp til teknologinøytralitet.

– Når det gjelder våre produkter må vi se hva vi gjør med tanke på Sumo, og hvilken måte vi kan pakke nyhetsinnholdet vårt på. For Nyhetskanalens del vil momsfritaket være avhengig av på hvilken måte distributørene pakker og selger nyhetskanaler ut mot kundene. Det gjenstår å se hvordan de vil gjøre dette.

Rune Indrøy. Foto: Birgit Dannenberg

Indrøy sier at det også foreligger et stort spørsmål rundt hvordan ESA vil forholde seg til notifiseringen og TV-innholdet. Han er spent på hvilken måte ESA vil behandle saken, og ikke minst hvilke konklusjoner de vil trekke.

Kommunikasjonsdirektøren forteller at TV 2 har vært i kontakt med ESA underveis for å få luftet spørsmålet om nullmoms på TV.

Det har vært en uformell kontakt med ESA for å få svar på en del ting. Blant annet om vurderingene gjort i momssaken. De har ikke på noen måte presentert konklusjoner for oss, sier Indrøy som ikke vil ikke gå i detalj om TV 2 er blitt gitt råd eller anbefalinger.

Hard konkurranse

Mediene har argumentert med at staten ikke vil tape ytterligere momsinntekter dersom også digitalt salg av nyheter blir momsfritt, fordi avisenes opplag faller i takt med økt nettbruk av nyheter.

Her finner du Journalistens dekning av mediemomsen

Torry Pedersen. Foto: Martin Huseby Jensen

– Mediene står midt oppe i tøff konkurranse fra utlandet, og regjeringen ønsker å hjelpe dem i denne omstillingen. Nå legger vi til rette for at nullmoms blir hovedregelen for all nyhetsformidling, uavhengig av hvordan nyhetene publiseres – på nett, TV eller radio, sier kulturministeren.

Ansvarlig redaktør Torry Pedersen i VG sier til sin egen avis dette er en svært god nyhet for norsk journalistikk.

– Dette legger godt til rette for journalistikken, uten hensyn til hvordan nyhetene publiseres. Det er en avgjørende endring i avgiftssystemet i en tid med store endringer i medielandskapet.

Vinn-vinn

Arne Jensen, generalsekretær i Norsk Redaktørforening, kaller det en vinn-vinn-situasjon.

– Brukerne vil tjene på det fordi man i siste ledd vil slippe å betale en avgift for å få kjøpt journalistiske produkter, og det vil gjøre det lettere for mediehusene og redaksjonene å få finansiert journalistikken og få laget betalingsmodeller som kan fungere, sier han til NRK.

Powered by Labrador CMS