Aller Media samler kvinnesatsingene sine og setter Ingrid Skogrand til å lede det hele. Foto: Yvonne Wilhelmsen

Ingrid Skogrand skal styre alle kvinnebladene i Aller

Skal ha samarbeid på tvers av merkevarene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

KK, Henne, ToppGirl og Allers får alle felles ansvarlig redaktør i Ingrid Skogrand. Hun har siden nyttår i 2013 vært sjefredaktør for sistnevnte ukeblad.

Nå skal de forskjellige publikasjonene fysisk flyttes sammen i kontorene på Hasle, og samarbeide mer på tvers. Og jobbe sammen på nye måter.

– Vår største utfordring ligger i å stadig tilpasse oss et krevende printmarked som styres av ye medievaner og inntekter som går ned. Ikke minst er det utfordrende å jobbe enda mer i spagaten mellom print og digitalt. Det er vi nødt til å få til, sier Skogrand til Journalisten.

I pressemeldingen fra Aller Media sier hun at med en god omsetning innen medieområdet, er det et godt utgangspunkt for ytterligere utvikling.

Tar kritikk på alvor

Skogrand sier at de jobber bevisst med nye digitale satsinger, og viser samtidig til at KK.no er et godt eksempel på en sterk digital plattform. Innholdet er av, om og for kvinner. Et område de kan. At de samme sakene som fenger på papir også er klikkvinnere synes å være betryggende for den nye sjefen. Særlig at det ikke bare er de korte sakene som leses, men også de som har mer å by på.

Selv om det er vanskelig å kompensere de fallende papirinntektene digitalt, har hun likevel tro på at det skal la seg gjøre.

I sommer rettet blant andre Kadra Yussuf sterk kritikk mot norske kvinneblader. Hun viste til en enkel opptelling av forsider av flere norske titler som viste bransjens cover nærmest er blendahvit.

LES OGSÅ: Retter sterk kritikk mot magasinbransjen

– Dette er en kritikk vi tar på alvor. Mer her kan man ikke bare vurdere ut fra cover. Vi har innhold som retter seg mot alle kvinner, uansett etnisitet.

Hun legger til at KKs neste utgave, som kommer på fredag, har det norsk-sudanske modellen Sonja Wanda på forsiden.

Les også: Kvinneblader er mer enn drømmefabrikker

Skogrand sier at det ikke kommer noen store programerklæringer nå. Hun har akkurat fått ansvaret for det nye medieområdet. Derfor er det heller ingen store profilendringer på beddingen. Men, sier hun, det er viktig å jobbe bredt med flere av merkevarene. Både på print, digitalt og ikke minst på event - og viser til at KK for litt siden samlet flere tusen kvinner på Bislet under KK-mila.

– Mediemarkedet utfordrer oss til å tenke annerledes.

Det nye medieområdet vil ha i underkant av 25 medarbeidere.

Powered by Labrador CMS