Sonja Nordanger (t.v.) tar over som leder av redaksjonsklubben i Aller Media etter Tone Rudberg, som har styrt klubben og dens medlemmer gjennom noen av de verste nedbemanningstiltakene i norsk mediebransje. Foto: Svend Aage Madsen, Se og Hør
Sonja Nordanger (t.v.) tar over som leder av redaksjonsklubben i Aller Media etter Tone Rudberg, som har styrt klubben og dens medlemmer gjennom noen av de verste nedbemanningstiltakene i norsk mediebransje. Foto: Svend Aage Madsen, Se og Hør

Går av som klubbleder i Aller – har sett 150 kolleger miste jobben

– Vi har gått fra journalistikk til produksjonsarbeid, sier Tone Rudberg om den dramatiske nedbemanningen. Sonja Nordanger overtar stafettpinnen.

Publisert   Sist oppdatert

En epoke var over da Aller Medias redaksjonsklubb samlet seg til årsmøte torsdag kveld. Tone Rudberg, mangeårig klubbleder, klubbstyremedlem og de ansattes representant i bedriftsstyret, overlot ledervervet til Sonja Nordanger.

Rudberg ble hedret med Trym-prisen på landsmøtet til Norsk Journalistlag (NJ) i mars 2015. Trygve Moes pris er NJs egen anerkjennelse til medlemmer som har gjort en spesielt stor innsats for organisasjonen. Rudbergs erfaring som tillitsvalgt i Aller strekker seg over flere omganger tilbake til årtusenskiftet.

150 færre siden 2009

I 2008 ble Allers Familie-Journal og Se og Hør Forlaget slått sammen til Aller Media. I denne omgangen har Rudberg ledet Aller Medias redaksjonsklubb siden 2012 og har like lenge sittet i selskapets styre som ansattrepresentant. Styrevervet beholder hun ut 2016.

ALLER MEDIA

• Aller Media AS konsern er i dag det fjerde største medieselskapet i Norge med en omsetning i 2014 på 1,9 milliarder kroner.

• Selskapet eies av danske Aller Holding A/S og har søsterselskaper i Sverige, Danmark og Finland. Konsernet i Norge har totalt ca. 650 ansatte.

• Eier blant annet Berner Media Holding AS (AS Dagbladet, DB Medielab AS), Scandinavia Online AS (SOL), Grieg Media AS, Mamma Media AS og Samler og Antikkbørsen AS.

• Utgir blant annet Aller, Se og Hør, Henne og KK.

– Jeg satt i klubbstyret da vi gjennomførte den første runden med nedbemanning i 2009. Da var vi rundt 190 medlemmer i redaksjonsklubben. Etter de to store rundene i 2015 er vi nede i 40, forteller Rudberg.

Ifølge Norsk Journalistlags statistikk nådde redaksjonsklubben i Aller sitt høyeste medlemstall i 2008, med 193. Det er få - hvis noen - norske mediebedrifter som har gjennomført en så dramatisk nedbemanning. Enten man regner i antall personer eller i prosent av den opprinnelige staben.

Se Journalistens dekning av Aller Media

Bare i løpet av 2015 ble Aller Media nedbemannet med totalt 100 stillinger, derav halvparten i Dagbladet. De fleste stillingene var redaksjonelle.

Redaksjonsklubben er med andre ord redusert med 150 medlemmer på seks-sju år. En så formidabel nedbemanning har flere konsekvenser enn selve antallet, fastslår Rudberg.

– Vi har mistet utrolig mange talentfulle folk. Vi har ikke råd til å ha de aller beste blant oss lenger. Vi skal bare produsere. En annen ting er at det som het Aller-kulturen, som det er veldig mye pent å si om, i stor grad er utvannet.

Produksjonsarbeidere

– Hva har vært stikkordene for den kulturen?

– Det var en raushet, at man grunnleggende tok vare på hverandre. Også over grensene mellom ledelse og ansatte. Man tok ansvar for de som jobbet her. Ikke minst var man opptatt av journalistikk. Det er det blitt mindre av. Man kan ikke gjøre mirakler når man er blitt produksjonsarbeider.

– Hvordan vil du betegne denne utviklingen?

Men journalistikken
vil overleve

– Det er selvfølgelig trist. Men jeg håper og tror er at dette har vært de hardeste årene, og at vi vil se mange flere kvalitetsnisjer og sjangre som etablerer seg på nett framover. Det kommer fortsatt til å være et marked for journalistikk, og vi er ikke avhengig av papir. Det har vært veldig tøffe tak i noen år, og det kommer nok til å fortsette litt framover, men journalistikken vil overleve.

På spørsmål om hva som har vært de viktigste erfaringene fra årene som klubbleder og ansatterepresentant i styret, trekker Rudberg fram viktigheten av et tett og godt forhold til ledelsen.

– Jeg mener helt ærlig at det er grunnen til at vi har fått til en god del som klubb. Det har vært en stor grad av tillit på begge sider. Noe som har medført at vi har kunne sette ned foten ved noen anledninger, og blitt tatt alvorlig.

Ny leder og nytt styre

Dette er det nye styret i Aller Medias redaksjonsklubb, etter valget på årsmøtet torsdag:

Leder Sonja Nordanger (Allers)
Nestleder Per Ervland (KK.no/Seoghør.no)

Styremedlemmer:

Kaja Ringstad (Kryssord)
Bjørn Haakon Nilsen (Se og Hør)
Marius Kromvoll (Se og Hør)
Sølve Hindhamar (Seoghør.no)
Gro Kristin Hære (Se og Hør)

– Tone har gjort en fantastisk jobb. Hun har gjort en formidabel innsats – både i forhandlinger, og gjennom det som virker som utallige og tøffe nedbemanninger, og ikke minst for enkeltmedlemmer på «bakrommet». Dette blir litt som å hoppe etter Wirkola, sier den nyvalgte klubblederen i Aller Media.

Nordanger har vært tillitsvalgt i Se og Hør Forlaget og Aller-systemet de siste ti årene. Hun har også bak seg to perioder som nestleder i Oslo Journalistklubb i årene 2013-15.

– Jeg liker å hjelpe folk, bidra med ideer og være løsningsorientert, sier hun til Journalisten.no.

Forberedt på nye tak

Nordanger håper å kunne jobbe med andre ting enn kostnadskutt og nedbemanning.

– Jeg er drittlei nedbemanninger, sier hun, men er forberedt på nye tak også på de områdene.

Det stilles ekstreme krav
til medlemmene våre

– Det er ikke varslet noen nye tiltak akkurat nå. Vi hadde to massive nedbemanningsrunder i fjor, en på våren og en før jul. Dette er en kontinuerlig prosess, med den endringen mediebransjen er inne i. Vi kan jo håpe, men jeg er forberedt på at vi nok ikke er ferdig med kostnadsbesparelser her på huset, heller. Det stilles ekstreme krav til de av medlemmene våre som er igjen. De er under et stort press, for oppgavene er foreløpig ikke blitt færre selv om antall ansatte er kuttet kraftig.

Den nye klubblederen er klar på én ting: Aller-ledelsen må slutte å kutte ved å bruke ostehøvelmetoden.

– Det har vi gitt klart uttrykk for til ledelsen. De må se på hva som er essensen i virksomheten vår og prioritere det som er viktigst for oss når det gjelder redaksjonelt innhold, sier Nordanger.