Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Norske tv-seere mellom 12 og 19 år så i gjennomsnitt 114 minutter på TV daglig i 2008, men i fjor var tiden halvert til 57 minutter, skriver Dagens Næringsliv basert på nye tall fra TNS Gallup. Gjennomsnittsnordmannen så til sammenligning 167 minutter på TV i 2016.
For NRKs del har ungdomsserien «Skam» vært viktig i høst, når tredje sesong tiltrakk seg nærmere 800.000 seere på nett. Unges seervaner kan påvirke eldre målgrupper og forandre markedet, ifølge analysesjef Kristian Tolonen i NRK
– Det er veldig få som tror vi vil se noen reversering av utviklingen. Det store spørsmålet er egentlig hvor fort det vil gå, sier han til avisen.
I tillegg til nett-TV er strømmetjenester som Netflix, TV 2 Sumo og HBO Nordic populære blant unge. Ifølge TNS Gallup betaler 74 prosent av dem mellom 20 og 29 år for Netflix.