Vest24 levde ikke opp til forventningene, nå legger redaktør Sigvald Sveinbjørnsson det ned. Foto: Martin Huseby Jensen
Vest24 levde ikke opp til forventningene, nå legger redaktør Sigvald Sveinbjørnsson det ned. Foto: Martin Huseby Jensen

BA avvikler økonomi=nettsted med umiddelbar virkning

I underkant av to år etter lansering er Vest24 historie.

Publisert   Sist oppdatert

Med effekt fra i dag avvikles næringslivsnettstedet Vest24 av Bergensavisens sjefredaktør Sigvald Sveinbjørnsson. Nettstedet er et av tre næringslivsnettsteder som ble lanser i Amedia gjennom 2014 og 2015.

Svein Tore Havre har vært redaktør for nettstedet. Han løftes nå tilbake til BA-redaksjonen og skal jobbe journalistisk der. Sveinbjørnsson sier han ser fram til at Havres arbeidskapasitet nå skal kunne utnyttes bedre i BA.

Nettstedet har i stor grad basert seg på innhold fra de andre Amedia-eide mediehusene på Vestlandet, samt at det også har hentet trafikk fra deres nettsteder. Først og fremst er den kommet fra BA.no.

– Vi mener at vest24.no ikke har levd opp til ambisjonene som ble satt, derfor velger vi nå å samle ressursene under BA-navnet igjen, sier Sveinbjørnsson. – Derfor mener vi det er langt mer fornuftig å styrke dekningen av næringslivet under BAs egen drakt, og frigjøre ressurser til dette.

Møtte motstand i lanseringen

Da nettstedet ble lansert motsatte de ansatte i Haugesunds Avis å dele sitt innhold med Vest24. Klubbleder Terje Størksen mener det ikke gav mening at de skulle bidra til at Bergensavisen skulle tjene penger på deres innhold.

Nå ble Vest24 i liten grad innbringende for BA. Og Sveinbjørnsson mener at det heller ikke påførte mediehuset de store kostnadene. Altså utover den ene stillingen som var bundet til administrasjon og desking av innhold fra samarbeidspartnere.

Nedleggelsen vil ifølge redaktøren ikke ha noen kostnadskonsekvenser.

– Men det som har vært produsert har hatt en verdi. Vest24 har vært viktig for oss  i å styrke næringslivsdekningen vår. Det har styrket BA som produkt, og forhåpentligvis også de andre avisene. Men nå vil vi rendyrke vårt eget merkenavn.

Amedia eier også næringslivsnettstedene Nord24 som kontrolleres av Nordlys og Vestviken24 som styres fra Tønsbergs Blad.

Holder ut i nord

Sjefredaktør Helge Nitteberg i Nordlys sier til Journalisten at de i Tromsø ikke har tilsvarende planer for sitt nettsted. Og selv om det er blitt justert bort fra å være en fullservice nettavis karakteriserer han det som en kjempesuksess.

- Nå har vi snevret det litt inn. Og det vi ser er at stoffet som lages av Nord24-redaksjon er en garantist for vår plusstrategi. Lokalt næringslivsstoff er det veldig god lesning innenfor plussuniverset.