Redaktør Jan Erik Hvidsten meg (til venstre) og Magnus Nilsen som lager journalistisk innhold til nettstedet. Foto: Anne Charlotte Schjøll, TB

Nytt lokalt næringslivsnettsted

Også i Vestfold satser Amedia på lokale næringslivsnyheter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Én etter én lanseres lokale næringslivsaviser i Amedia. Først ute var Nordlys med sin Nord24. Ikke langt bak kom Bergensavisen med Vest24. Torsdag står Tønsbergs Blad for tur med Vestviken24. Og det blir neppe den siste i konsernet. Bare vent, om litt forteller vi hvor.

Nettstedet skal publisere fra bryggekanten i Tønsberg og redaktørmessig sortere under Tønsbergs Blad, men skal samtidig trekke veksler på innhold om næringslivet i fylket fra Jarlsberg Avis nord i fylket, til Østlands-Posten i sør. I alt står seks lokalaviser bak satsingen.

Også egenprodusert innhold

Redaktør Jan Erik Hvidsten erkjenner overfor Journalisten at kanskje fant de ikke opp kruttet med dette nettstedet, men forklarer at dette var et naturlig skritt å ta nå. Ikke fordi de to andre økonominettstedene er lansert, men fordi de i mediehuset har lekt seg med forskjellige nisjer de siste årene, blant annet en regional næringslivsavis som kommer ut to ganger i året på papir.

- Vi skal spille på alle ressursene vi har til rådighet og gjenbruke innholdet som allerede lages. Samtidig skal vi også benytte oss av frilansressurser.

Hvidsten er utviklingssjef i Amedia i Vestfold og driver flere regionale nisjesatsinger.

Frilanserne, og han selv, vil skrive de artiklene som tar for seg de mer fylkesoverbyggende sakene, de som forteller om rammer og vilkår for næringslivet i fylket. Dette er noe som i dag fort blir forsømt siden byene i fylket ikke er spesielt flinke til å samarbeide seg mellom og avisene har en tendens til å nøye seg med å følge egen by. Dermed blir saker som skjer utenfor kommunegrensene fort i «utlandet» for redaksjon og dermed også leser.

Ingen blåkopi

Men så var det dette med kruttet da. Kanskje er det blitt vått og tørket igjen, men Vestviken24 minner mistenkelig om de to forannevnte nettstedene.

- Vi begynte for to år siden å lage de regionale magasinene på papir, jeg vil si dette er videreføring. Og så ligner det på konseptene til Vest24 og Nord24, men ikke  som blåkopi. Vi har ikke sittet og trykt ctrl-c

Første milepæl for nettstedet er 30.000 unike brukere i uken.

- Dette er et segment som var åpent og som vi mente det var en naturlig del av samfunnsoppdraget å ta.

- Men er det en naturlig del av samfunnsoppdraget å resirkulere innhold fra andre aviser?

- Det er bare en del av innholdet. En vesentlig del av innholdet vil være egenproduserte saker. Men om du bor i Larvik, leser du ikke det som skjer i Horten fordi du ikke har en kanal. Det kan være interessant likevel.

Har sikret domene

Som nevnt tidligere er det ikke bare i Tromsø, Bergen og Tønsberg Amedias aviser vil lansere næringslivsavis. Rett ved en bryggekant på andre siden av Oslofjorden har Fredriksstad Blad og ansvarlig redaktør René Svendsen registrert domenet Ø24.no.

Ingen ting er ennå vedtatt, forklarer redaktøren. Men diskusjonene pågår i alle regionene til Amedia om hvordan man får såkalte vertikaler opp å stå.

Både i Østfold og Vestfold drøftes nettsteder for debatt. Det samme gjøres i Bergen. Trolig vil også ting skje på Innlandet når avisenes nye sjefredaktører er ansatt.

I Tønsberg har de fra nyttår også fått en felles nettdesk i drift. Svendsen forteller at det er ikke langt unna i Fredrikstad.

- Vi håper på å kunne lansere den om kort tid, sier han og forteller at de er i dialog med klubbene. Mens nettdesken i Tønsberg også skal begå journalistikk i tillegg til å redigere frontsidene til nettutgavene, vil den i sørlige delen av Østfold kun fokusere på sistnevnte. 

Hjelper nasjonalt

Nettavisen har som nasjonal publikasjon og delvis eid av Amedia også tilgang til konsernets Fri flyt-avtale om redaksjonell stoffutveksling. Lokale næringslivsnettsteder er velkomment tilskudd, særlig for næringslivsseksjonen NA24, forteller sjefredaktør Gunnar Stavrum.

Samarbeidet er positivt for begge parter, sier han og viser til at Nettavisen får innhold, mens de lokale aktørene få trafikk gjennom lenking. Og så er Nettavisen og NA24s innhold også tilgjengelig for de øvrige aktørene i konsernet. 

Å få lokale aktører som er dedikert til å følge ett spesifikt stoffområde gavner også den nasjonale. 

- Ta Nord24 som eksempel. Vi følger kanskje ikke så nøye med på det som skjer i næringslivet i Nord-Norge, og da er det fint å ha en partner som gjør dette. At innholdet blir distribuert på NA24 gjør at de lokale aktørene får hjelp til å bygge sine posisjoner, og får trafikk fra oss. 

Powered by Labrador CMS