Et halvt år etter Instant Articles ble lansert, er det i ferd med å bli rullet ut i Sverige. I Norge står mediene klare til å prøve seg. Foto: Facebook
Et halvt år etter Instant Articles ble lansert, er det i ferd med å bli rullet ut i Sverige. I Norge står mediene klare til å prøve seg. Foto: Facebook

Norske medier holder tommel opp for Facebooks nyskapning, men svenskene har et lite forsprang

Aftonbladet og Expressen først ut når Instant Article lanseres i Sverige. VG følger nøye med.

Publisert Sist oppdatert

Det svenske bransjebladet Dagens Media skriver at Facebooks Instant Articles om litt skal lanseres i Sverige. Først ut er trolig de to svenske tabloidene Aftonbladet og Expressen.

Men sjef for sosiale medier i Schibsted Sverige, Ehsan Fadakar vil ikke bekrefte at Aftonbladet skal være partner i betaversjonen av Instant Articles i Sverige.

Heller ikke Klas Granström som er sjef for digitale medier i Expressen er særlig imøtekommende.

– Jeg vil ikke kommentere spekulasjoner. Men generelt er det viktig for Expressen å være tidlig i nye kanaler og det har vi vist den senere tid, sier han.

Fristende å gå til sengs

Nyhetsredaktør Gard Steiro i VG sier til Journalisten at de ikke er i dialog med Facebook, men følger tett med på det som skjer i Sverige gjennom blant annet søsteravisen Aftonbladet.

– Vi har løpende diskusjoner om hvordan vi skal forholde oss både til Instant Articles og andre nye formater i sosiale medier.

Dette kommer til å endre nettaviser for alltid, lød en norsk stemme da Instant Articles ble lansert.

Han beskriver diskusjonene som kompliserte. Facebook er blitt en viktig distribusjonskanal for VG. Det samme er Snapchat og Instagram. Men disse må forstås og brukes riktig.

– Det er fristende å hoppe til køys med flere av dem, men som ellers i livet er det lurt å tenke seg om to ganger før man innleder et forhold.  

– I motsetning til en del andre norske mediehus, ser vi ikke på Facebook utelukkende som en trussel. Vi liker å definere dem som et av våre digitale avisbud. De står for mellom 20 og 40 prosent av våre unike brukere på mobil, så vi følger nøye med på alt det spennende de gjør. Samtidig er det greit å ha i bakhodet at de gjør lite utelukkende for å være snille mot mediene, sier nettsjef Eugene Brandal Laran i Dagbladet til Journalisten.

Kommer ikke utenom

Digitalredaktør Jan Thoresen i Aller Media sier at offsite publishing kommer og mener det ikke er noen tvil om at det blir mer av at mediene må publisere innhold på andre plattformer enn sine egne.

– Det er ikke noe man kan velge bort. Derfor må vi teste og skaffe oss erfaringer på hvordan dette fungerer. Vår kjernevirksomhet er ikke å eie servere og å sende innhold ut til brukerne, men å lage innhold de vil ha. Dette blir ikke stedet for nettavis.

Thoresen viser til en artikkel i News Whip som forteller Instant Articles blir delt tre ganger så mye som ordinære nettartikler.

Både Google med sin Accelerated Mobile Pages og Twitters Moment legger til rette for at medier skal publisere innhold på deres plattformer.

Apple og Facebook vil kontrollere nyhetene, lød en advarsel i juni.