Her trekker NRK kildene fra intet

Så mye for skjerpet krediteringspraksis.

Publisert Sist oppdatert

Brannene og de enorme ødeleggelsene etter eksplosjonene i den kinesiske storbyen Tianjin opptar verdenspressen. Nå er trolig årsaken til eksplosjonene funnet. Det er naturlig å dekke også for norske medier.

«Brannmann (19) 31 timer etter monstereksplosjonen», skriver VG. I selve brødteksten er fem medier kreditert. «Mulig årsak til eksplosjonene», titler Aftenposten i en artikkel hvor også NTB har fått byline. To medier krediteres.

«Har trolig funnet årsaken til eksplosjonene i Tianjin» melder NRK, som har hatt to journalister til å grave fram fakta til en nesten 2.000 tegn lang artikkel. Her får leserne vite at kjemiske eksperter deltar i arbeidet. Om de ikke visste det allerede blir publikum også klar over at det trolig fikk fatale konsekvenser at brannmannskapene brukte vann i slukkingsarbeidet. At det var kalsiumkarbid i det som omtales som varehuset (sic!) som i kontakt med vann utvikles til kjemisk saltet gass.

Blir etter hvert oppdatert

Som leser blir man opplyst om at eksplosjonene ble sett av satelitter i verdensrommet og registrert på seismetiske målinger. 50 mennesker mistet livet, 700 ble såret. 200 militære ekspert deltar i opprydningsarbeidet.

Alt dette er nyttig og god informasjon for leserne å få. Men hvor har så disse to journalistene hentet all denne informasjonen? Det var umulig å finne ut av da Journalisten ble gjort oppmerksom på artikkelen. Den eneste kildehenvisningen i artikkelen var en referanse til brannmannen VG titler på. Her står det at offisielle kilder i byadministrasjonen opplyser at han ble funnet i ruinene i morges.

Les også: Når Aftenposten snur innholdet på hodet

Hvem er disse offisielle kildene? Er det en av de to journalistene som har anonyme kilder i administrasjonen. Hvorfor er kildene anonymisert? Dette fremstår som en typisk amerikansk formulering. Der “officials” er vanlig i administrasjon som kilder.

Oppdatert: Omtrent en halv time etter at dette manus ble påbegynt, har NRK funnet kilder til det fatale slukningsarbeidet og stoffene som er lagret i lagerbygningen. Ingen av kildehenvisningene lenker ut.

Enda 30 minutter senere er ytterligere en kilde tilføyd. Så langt ingen lenker.

Dette skjer etter den første henvendelsen fra Journalisten. Dette trenger ikke nødvendigvis henge sammen. Det kan jo være at saken oppdateres fortløpende, slik det er vanlig å gjøre på nett.

Skal være rause

Det er ganske spenstig dagen etter at nyhetsredaktør Stein Bjøntegård sier til Journalisten at NRK har skjerpet krediteringspraksisen. Vi har per epost stilt nyhetsredaktøren et par spørsmål om den konkrete artikkelen.

– Dette er et eksempel på hvor viktig og vanskelig dette er, og at det fra tid til annen glipper også her. Hovedopplysningene om at kineserne først rykket ut til en brann og at de brukte vann i slukkingen ble hentet fra nyhetsbyrået Reuters. Så var det andre kilder til andre opplysninger i saken. De er nå lagt inn, skriver Bjøntegård og legger til: – Jeg gjentar at NRK skal være rause til å kreditere, og har skjerpet dette ytterligere inn nå i dag.