Generalsekretær Arne Jensen i Norsk Redaktørforening Foto: Kathrine Geard
Lager veileder for innholdsreklame
Norsk Redaktørforening vil beskytte journalistikken.
Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Førstkommende tirsdag skal Pressens Faglige Utvalg behandle tre klagesaker om brudd på Vær-varsom-plakatens regler for innholdsmarkedsføring, også kalt innholdsreklame og content marketing. To av klagesakene gjelder VG, blant innholdsreklamen om den norske katastrofefilmen «Bølgen». Også TV 2 er innklaget for manglende skille mellom redaksjonelt innhold og markedsføring.
Se alle PFU-klagene som skal behandles 27. oktober
Arne Jensen, generalsekretær i Norsk Redaktørforening, sier til Klassekampen fredag at dette området er blitt en av pressens største utfordringer. Jensen mener at selve troverdigheten står på spill. Derfor har styret i Redaktørforeningen bedt om å få å utarbeidet en veileder om innholdsmarkedsføring til sine medlemmer.
– Poenget med dette er ikke hva vi skal beskytte oss mot, men hva vi skal beskytte. Vi ønsker ikke å komme innholdsmarkedsføringen til livs. Det er opp til hvert enkelt mediehus å finne finansieringsmodeller som best ivaretar annonsørenes og deres egne behov. Men det vi må beskytte er journalistikken, og sørge for at leserne klarer å skille det ene fra det andre, sier Jensen til Klassekampen.
Han legger til at arbeidet med forslag til veileder er i startfasen og understreker at det ikke vil komme noen «påbud» fra Redaktørforeningen om hvordan betalt innhold skal merkes eller utformes visuelt. Redaktørplakatens bestemmelse om redaktørenes rett til å redigere sitt eget medium er fortsatt overordnet.
Tidligere denne uka ble VG innklaget til PFU av redaksjonsklubben i Fædrelandsvennen for samarbeidet med Rema 1000.