Produktsjef Even Teimansen i Aftenposten mobil mottok prisen på mediehusets vegne. Foto: Aftenposten

Norske medier hedret i Hamburg

Nettbrettappen Aftenposten+, NRKs serie om drap og psykisk sykdom og VG Netts Minmote.no vant digitale mediepriser.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Utdelingen skjedde i regi av den internasjonale organisasjonen for nyhetsmedier, WAN-IFRA i Tyskland mandag kveld. Prisene er en del av World Digital Media Awards.

Aftenposten gikk til topps i kategorien for beste nettbrett-app. Prisen ble delt med prosjektet Epsos fra det tyske forlaget Axel Springer.

– En av de beste utgavene av nettbrett fra en avis: klarhet i navigasjonen, utmerket kombinasjon av kort og langt innhold. Gode bilder og et helhetlig inntrykk og følelse som reflekterer ånden til Aftenposten, sier jurymedlem Mario Garcia i WAN-IFRAs blogginnlegg om kåringen.

Aftenpostens sjefredaktør er stolt av kåringen, og sier at den største vinneren er avisens lesere:

– Dette er selvfølgelig både en stor anerkjennelse og en inspirasjon for oss alle. Aftenposten og Schibsted har som ambisjon å utvikle digitale mediehus i verdensklasse. Når vi vinner denne prisen i konkurranse med verdens aller fremste mediehus så er det selvsagt artig og en bekreftelse på at vi er på rett vei, sier sjefredaktør Espen Egil Hansen i en pressemelding.

Kjøpelenker hedret

NRK vant for prosjektet norske drap over en tiårsperiode i kategorien beste datavisualiseringsprosjekt.

– Grafikken er elegant og original. Et utmerket journalistisk arbeid understøttet av data, sier jurymedlem Ismael Nafría om arbeidet.

Her hjemme ble arbeidet fra NRK kritisert for å jukse med tall og for at NRK burde vært tydeligere om tallene. NRK stod samtidig på at definisjonene som var lagt til grunn holdt vann.

VG Nett vant i mandagens kåring pris for beste nye produkt for Minmote.no. Juryen trekker særlig fram de omstridte kjøpelenkene som ble felt i PFU.

– Det kommersielle samarbeidet med Sobazaar spilte en avgjørende rolle for å bringe inn nye inntekter samtidig med å opprettholde redaksjonell integritet og gi brukerne et enkelt og brukervennlig valg om å handle, skal VG ha spilt inn som beskrivelse til juryen.

I egen avis har sjefredaktør Torry Pedersen et stikk til norske røktere av presseetikken:

– Jeg formoder at de som er satt til å ivareta presseetikken i Norge, som vanlig er helt upåvirket, og mener de besitter en innsikt resten av verden ikke har, sier Pedersen til VG Nett.

Andre vinnere i WAN-IFRAs kåring inkluderer en pris for beste nyhetsnettsted til The Guardian, beste bruk av nettvideo til The Straits Times i Singapore, og en pris for beste brukerengasjement til Grupo Clarín i Argentin. Tyske Bildung Braucht Innovation vant pris for beste digitale reklamekampanje og Die Welt vant beste mobiltjeneste med prosjektet Kompakt.

 

Powered by Labrador CMS