Produktsjef Even Teimansen i Aftenposten mobil mottok prisen på mediehusets vegne. Foto: Aftenposten
Produktsjef Even Teimansen i Aftenposten mobil mottok prisen på mediehusets vegne. Foto: Aftenposten

Norske medier hedret i Hamburg

Nettbrettappen Aftenposten+, NRKs serie om drap og psykisk sykdom og VG Netts Minmote.no vant digitale mediepriser.

Publisert Sist oppdatert

Utdelingen skjedde i regi av den internasjonale organisasjonen for nyhetsmedier, WAN-IFRA i Tyskland mandag kveld. Prisene er en del av World Digital Media Awards.

Aftenposten gikk til topps i kategorien for beste nettbrett-app. Prisen ble delt med prosjektet Epsos fra det tyske forlaget Axel Springer.

– En av de beste utgavene av nettbrett fra en avis: klarhet i navigasjonen, utmerket kombinasjon av kort og langt innhold. Gode bilder og et helhetlig inntrykk og følelse som reflekterer ånden til Aftenposten, sier jurymedlem Mario Garcia i WAN-IFRAs blogginnlegg om kåringen.

Aftenpostens sjefredaktør er stolt av kåringen, og sier at den største vinneren er avisens lesere:

– Dette er selvfølgelig både en stor anerkjennelse og en inspirasjon for oss alle. Aftenposten og Schibsted har som ambisjon å utvikle digitale mediehus i verdensklasse. Når vi vinner denne prisen i konkurranse med verdens aller fremste mediehus så er det selvsagt artig og en bekreftelse på at vi er på rett vei, sier sjefredaktør Espen Egil Hansen i en pressemelding.

Kjøpelenker hedret

NRK vant for prosjektet norske drap over en tiårsperiode i kategorien beste datavisualiseringsprosjekt.

– Grafikken er elegant og original. Et utmerket journalistisk arbeid understøttet av data, sier jurymedlem Ismael Nafría om arbeidet.

Her hjemme ble arbeidet fra NRK kritisert for å jukse med tall og for at NRK burde vært tydeligere om tallene. NRK stod samtidig på at definisjonene som var lagt til grunn holdt vann.

VG Nett vant i mandagens kåring pris for beste nye produkt for Minmote.no. Juryen trekker særlig fram de omstridte kjøpelenkene som ble felt i PFU.

– Det kommersielle samarbeidet med Sobazaar spilte en avgjørende rolle for å bringe inn nye inntekter samtidig med å opprettholde redaksjonell integritet og gi brukerne et enkelt og brukervennlig valg om å handle, skal VG ha spilt inn som beskrivelse til juryen.

I egen avis har sjefredaktør Torry Pedersen et stikk til norske røktere av presseetikken:

– Jeg formoder at de som er satt til å ivareta presseetikken i Norge, som vanlig er helt upåvirket, og mener de besitter en innsikt resten av verden ikke har, sier Pedersen til VG Nett.

Andre vinnere i WAN-IFRAs kåring inkluderer en pris for beste nyhetsnettsted til The Guardian, beste bruk av nettvideo til The Straits Times i Singapore, og en pris for beste brukerengasjement til Grupo Clarín i Argentin. Tyske Bildung Braucht Innovation vant pris for beste digitale reklamekampanje og Die Welt vant beste mobiltjeneste med prosjektet Kompakt.

 

Powered by Labrador CMS