Butenschøn uaktuell for Tinius-stiftelsen

Daniel Butenschøn under Skup-konferansen i mars. Foto: Marius Nyheim Kristoffersen

Butenschøn uaktuell for Tinius-stiftelsen

Har trukket seg i kjølvannet av plagiatsaken.

– I lys av det som er skjedd har jeg pratet med Daniel. Han er veldig lei seg og har nå valgt å trekke seg fra den prosessen.

Det sier administrerende direktør Sindre Østgård i Stiftelsen Tinius til Journalisten om tidligere DN-journalist Daniel Butenschøn, som i helgen ble tatt for plagiat i reportasjen «Klagemuren» som stod på trykk i magasinet i Dagens Næringsliv (DN) lørdag.

Internepost

Tidligere i sommer ble de ansatte i avisen informert i en internepost om at Butenschøn allerede hadde fått stillingen, og at det var årsaken til at han har sluttet i avisen. Det var featureredaktør Gry Egenes som 26. juni sendte e-posten:

«Daniel Butenschøn har dessverre sagt opp jobben sin i dag. Han er en av reporterne som var med å starte D2 i 2007. De siste par årene har Daniel jobbet i Magasinet.

Daniel har fått jobb som redaktør i Tinius Trust, stiftelsen som i praksis kontrollerer 26,1 prosent av Schibsted.

Daniel skal bli en av rikets mest oppdaterte personer på de endringene vår mediebransje opplever.»

Mandag ble det kjent at Daniel Butenschøn allerede hadde sagt opp jobben i Dagens Næringsliv før plagiatet ble avslørt i helgen. Årsaken skulle være at han var på vei over i en jobb i den kontrollerende Schibsted-eieren Stiftelsen Tinius.

Trakk seg

Sindre Østgård i Stiftelsen Tinius ønsker overfor Journalisten ikke å kommentere e-posten som er sendt ut i Dagens Næringsliv.

– Daniel har vært i prosess med oss for å gå inn i en toårig prosjektstilling for å jobbe med nettsiden. Det var hele tiden meningen at den prosessen skulle konkluderes når jeg kom hjem fra ferie.

– Har dere hatt andre kandidater til stillingen?

– Jeg har vært i dialog med andre kandidater.

– Var det inngått en skriftlig avtale med Butenschøn?

– Det har ikke vært undertegnet en avtale.

– Har det vært en muntlig avtale?

– Det kan jeg ikke gå inn på. Vi var i en prosess der vi diskuterte rammene for en avtale, men det var ikke konkludert.

Ukjent

Østgård sier han vil vurdere om stiftelsen nå vil ta en ny prosess på prosjektstillingen. På spørsmål om plagiatavsløringen har hatt betydning for stillingen, svarer direktøren:

– Prinsipielt er plagiering og fabrikkering av journalistikk uforenlig med stiftelsens verdier.

I 2005 ble det avslørt av Jon Hustad som den gang jobbet for Klassekampen at Butenschøn hadde skrevet av det anerkjente amerikanske magasinet The New Yorker mens han jobbet som frilanser for Morgenbladet.

– Kjente du ikke til saken fra 2005?

– Jeg var ikke kjent med at han var knyttet til saken fra 2005, og er like overrasket over det som nå har kommet frem som DNs redaktører.

– Burde du vært kjent med det?

– Hvis du søker på navnet til en journalist får du opp hele den nyere produksjonen. Jeg har ikke gjort tekst-sammenligningsanalyser opp mot engelske publikasjoner av journalistens virke.

Tinius-rapport

Etter at DNs magasinsak om kundebehandlere stod på trykk lørdag, er det blitt kjent at journalist Daniel Butenschøn plagierte materiale fra den amerikanske komikeren og skribenten David Sedaris.

I etterkant er det også blitt kjent at journalisten også flere ganger tidligere har plagiert andres materiale uten å oppgi kildereferanse. Blant plagiatene er skildring av scener som er oversatt fra originale kilder i utlandske medier.

Både Dagens Næringsliv og journalisten selv har beklaget jukset.

Stiftelsen ga som årsrapport for 2014 ut publikasjonen «Media + Technology». Blant rapportens krediteringer nevner Daniel Butenschøn som en av to personer som blir takket for «uvurderlige råd».

Fire nye tilfeller

Dagens Næringsliv skrev tirsdag ettermiddag at de hadde funnet enda flere tilfeller av plagiat. Totalt er nå ni tilfeller av plagiat avdekket.

Daniel Butenschøn besvarte ikke Journalistens henvendelser tirsdag.

Annonser