#smplab bestående av digital utviklingssjef Liv-Jorunn Håker Ottesen og utvikler Dag Arne Alnes. Datajournalist Sofie Svanes Lem var ute på oppdrag da bildet ble tatt. Foto: Glenn Slydal Johansen

Lek og alvor i #smplab

ÅLESUND/OSLO (Journalisten): Sunnmørspostens miljø for datajournalistikk skal hjelpe mediehuset til å skape vekst, ikke bare drive nedbemanninger.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Nederst på rekken av bord i Sunnmørspostens redaksjonslokaler sitter Liv Jorunn Håker Ottesen og Dag Arne Alnes. De utgjør sammen med Sofie Svanes Flem, for tiden ute på oppdrag, avisens miljø for datajournalistikk. Populært kalt #smplab.

– Min jobb er å gjøre sakene finere å se på. Jeg har det visuelle blikket, sier Liv Jorunn Håker Ottesen.

Alvor og lek

Hun leder #smplab som digital utviklingssjef i det Polaris-eide mediehuset. For et par år siden ble Alnes ansatt som utvikler og programmerer. I januar ble Flem ansatt i en ettårig prosjekstilling som datajournalist.

Organiseringen minner påfallende om det prisbelønte datajournalistikkmiljøet Bord 4 i Bergens Tidende.

– Bord 4 er inspirasjonen vår, sier Ottesen.

I Ålesund har de tre i #smplab sammen med kolleget levert flere saker som har satt dem på Norgeskartet som et av de redaksjonelle miljøene for datajournalistikk. Nylig ble de nominert til Dataskup-prisen som deles ut for første gang 8. oktober for sitt arbeid med hemmelige bonusavtaler innen for helsevesenet.

#smplab lager både egne saker og hjelper kolleger med presentasjon av saker. I fjor vant de NONA-pris for «Borte bra, hjemme verst».

Også leker de seg. Som da de lagde 360-gradersvideo av klatreturen til den rekordhøye toppen av St. Hans-bålet i Ålesund, og en lignende video av 17.-maitoget i samme by.

Eller den sunnmørske navnegeneratoren, som skal ha vært inspirasjonen da VG lagde en navnegenerator for islandske navn under den nye balløyas herjinger i sommerens europamesterskap.

Skaffer inntekter

Også hjelper de med å skaffe arbeidsgiveren inntekter. Før hadde avisen en kalender over hva som skjer i regionen som stjal interne ressurser til å legge inn oppføringer og oppdateringer. Nå er produktet omarbeidet til et betalprodukt der det er gratis for publikum å selv legge inn arrangementer, men hvor det er mulig å kjøpe seg profilering på nettsiden. Det er et eksternt selskap som har laget kalenderen, som så er tilpasset av #smplab.

– Vi sparer kostnader og tjener penger, sier sjefredaktør Hanna Relling Berg.

Hun er tydelig på at digitale og interaktive løsninger er en del av fremtiden. Redaktøren er opptatt av Sunnmørsposten som en tilrettelegger av den offentlige debatten i regionen. Gjennom tilpasninger av et livesenter fra konsernkollega Adresseavisen har avisen bygd opp en portal for interaktiv byutviklingsdebatt.

Og i forbindelse med kommunevalget i fjor fikk lesere i avisens 25 dekningskommuner gjennom et annet produkt mulighet til å stille spørsmål til sine kandidater.

– Så kan vi lage journalistikk på svarene politikerne gir. Teknologi gir mulighet til å koble mennesker, sier Berg.

Hun sier labben handler om å drive datajournalistikk som gjør det mulig å grave dypere, presentere journalistikk gjennom visualiseringer og utvikle digitale fortellerteknikker.

Fritt Ord-støtte

Utvikler Alnes bidrar med koding, og sier han hjelper journalistene med å tenke utvikling. Utviklingssjefen sier det er en klar fordel å ha en utvikler på huset i stedet for å risikere å havne i en kø av prosjekter i konsernet.

Nettstedet er delvis finansiert med 150.000 kroner i støtte fra Fritt Ord og penger gjennom skattefunnordningen.

Utviklingssjef Ottesen sier at sakene dukker opp delvis på initiativ fra andre journalister i redaksjonen og delvis fra #smplabben.

Selv er hun opptatt av deling. De legger fortløpende ut hvilke saker de har vært med og pulibsert og på bloggen forteller de mer om hva som skjer i kulissene.

#smplab tar og i mot besøk av andre, og Ottesen reiser rundt for å snakke om datajournalistikk. I juni kåret det britiske nettstedet journalism.co.uk henne til et av 103 kvinnenavn det er verdt å lytte til.

På NONAs årsmøte tidligere i år fortalte hun om hvordan Sunnmørsposten som en relativt liten redaksjon får tid til å jobbe med datajournalistikk.

Høyere tempo

Selv har Ottesen ti år fra reklamebransjen i bagasjen. Det mener hun bare er positivt og bidrar til hennes visuelle blikk.

– Det er mange paralleller. Jeg har lært meg å tenke som en journalist. Nå skjønner jeg hva som er viktig her i livet.

Det er tempoet som er den største forskjellen, sier hun. Hun måtte lære seg at man kjører ut en sak når den er klar.

– Publiseringsnivået er høyt, men så er tempo veldig viktig.

Må skape vekst

Tidligere i høst ble det kjent at Sunnmørsposten må kutte og skape inntekter for totalt 26 millioner kroner fram til 2020. Inntil 12 millioner kroner skal spares bare på lønn og personal i løpet av de neste fire årene.

Les også: I Sunnmørsposten vil journalistene ha debatt om avisfrekvensen

Sjefredaktør Berg sier #smplab er viktig for å skape vekst, og ikke bare drive nedbemanning.

– Vi har en klar prioritet på at vi må skape noe nytt. Nå driver vi produktutvikling på helt nye områder. Det å innovere og samarbeide er veldig viktig, sier Berg.

Powered by Labrador CMS