Fevennen og Aftenbladet tester mikrobetaling

Sjefsredaktørene Eivind Ljøstad (det store bildet) og Lars Helle vil teste mikrobetaling i Fevennen og Aftenbladet.
Etterlyst:

Fevennen og Aftenbladet tester mikrobetaling

Vil begynne utprøvingen allerede denne uka.

I januar skrev Journalisten at sjefredaktør Eivind Ljøstad i Fædrelandsvennen stiller seg positiv til salg av enkeltartikler, slik at leseren slipper å kjøpe dagspass eller abonemment for en uke eller måned for å få tilgang på en enkelt sak i avisa.

I Norge var Fevennen første større dagsavis som krevde digitalt abonnement for det meste av innholdet sitt. Og nå vil de være først ut med mikrobetaling.

– Vi merker at en del av leserne våre etterspør denne tjenesten, så det blir gøy å teste dette og se hvordan det påvirker vår nåværende abonnementsmodell. Det blir spennende, sier Ljøstad.

Det er Fevennen og Stavanger Aftenblad som vil teste ut tjenesten i første omgang.

Les også: Morgenbladet vil teste mikrobetaling

«Fred på jorden»

Aftenbladet-redaktør Lars Helle er enig med Ljøstad. Han synes det er veldig bra at de får kommet i gang med testing av dette, og mener at det etter hvert kan få en ikke ubetydelig virkning for hele bransjen. 

– Økonomisk er det likevel langt fram til at vi får særlig stort utbytte av dette. Det er trofaste abonnenter som er avhengige av større deler av vårt stofftilfang, som er det viktigste for oss, sier han, og legger til:

– For dem som bor utenfor regionen og som bare er interesserte i en og annen kommentarartikkel, vil dette være et glimrende tilbud. En bonus for oss er dessuten at det blir litt roligere på twitter. Denne gruppen har jo tvitret i noen år om hvor mye bedre verden blir å leve i når det innføres mikrobetaling. Kanskje er det dette som vil skape fred på jorden. 

Klar denne uken

Roger Lian er leder for forretningsutvikling og innovasjon i ny avdeling for Digitale brukerinntekter i Schibsted. Han forklarer at de tester ut en enkel variant som mest sannsynlig blir klar denne uken, parallelt med utvikling av et mer fullverdig produkt som blir klart for testing kort tid etter.

Leserne kan altså kjøpe enkeltartikler allerede denne uken om alt går etter planen. Prisen er ikke avklart ennå.

– Vi vil teste og se hva brukerne mener er en akseptabel pris og undersøke interessen i markedet. Kommunikasjonsmessig vil det være enklest med en fast pris, men vi vil også vurdere ulik prising også for mer omfattende artikler, sier Lian.

Les også: Jakten på det digitale gullet

Ønsker nye brukere

I første omgang betaler leserne med en SPiD-konto, men Lian forklarer at de på sikt ønsker å utvikle produktet og se på flere betalingsmåter for å gjøre prosessen enklest mulig.

– Vi ønsker å se om denne løsningen gjør at vi kan få brukerbetaling fra nye brukere og treffe en annen målgruppe enn dem som i dag kjøper abonnement. Vi må teste kjøpsintensjonen.

De skal teste artikler både med og uten mikrobetaling for å se hvordan dette vil påvirke resten av abonnementssalget.

Les også: Altfor tungvint å betale for journalistikk

 

Annonser

Ledige stillinger:

Les også

TRONDHEIM (Journalisten): Etter å ha gått gjennom forsideoppslagene om terroristen, kunne Anne Gjelsvik dele bildebruken i fire faser.

Kjersti Løken Stavrum, administrerende direktør i Stiftelsen Tinius, mener mangelen på kvinner i ledelsen er gårsdagens problem som ennå ikke er løst.