Mandag 2. januar er det en annonse som pryder Moss Avis' forside.

Moss Avis solgte forsiden til møbelkjede

– Dette er ikke noe vi kan gjøre ofte, sier redaktør Pål Enghaug.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Moss Avis starter nyåret med en noe uvanlig forside. De har valgt å selge den første avisforsiden i det nye året til en møbelkjede som reklamerer for sitt januarsalg. Den ordinære forsiden er flyttet bakover til side 3.

Redaktør Pål Enghaug i Moss Avis sier at annonseformatet ble etterspurt av kunden.

– Vi vurderte det fram og tilbake, og valgte å si ja. Men dette er ikke noe vi kan gjøre ofte, sier Enghaug.

De interne vurderingene sier han dreide seg om hvilke reaksjoner avisen kunne få på å trykke en helsides annonse rett under avishodet på forsiden.

– Vurderingen endte på at vi står så godt i vårt eget nedslagsfelt at vi tåler det.

Redaktøren sier at den eneste reaksjonen han har fått mandag formiddag er kommet via Facebook. Den handler ifølge redaktøren om at Moss Avis er en god avis, men at dette var noe leseren ikke syntes noe særlig om.

Annonsenedgang

Enghaug sier at han har orienterte om salget av forsiden på et internt allmøte. Han viser til at Moss Avis ikke er den første avisen som selger forsiden til en annonsør.

Det vakte mer oppsikt da Haugesunds Avis høsten 2013 solgte forsiden til en bilforhandler. Siden den gang har flere aviser gjort noe lignende. Og det vil trolig skje igjen i Moss Avis også:

– Kunden som har kjøpt plassen har opsjon på å gjøre det en gang til. Men alle i Moss Avis er enig om at dette ikke er noe som kan gjøres ofte.

Papiravisen hadde et opplag på 11.159 eksemplarer i 2015, ned fra 12.078 året før. Selskapet Moss Avis AS hadde et driftsresultat før skatt på 12,7 millioner kroner i 2015 av en omsetning på 79,1 millioner kroner.

– Vi tjener bra med penger. Vi har spart oss fram til resultatene fordi vi vil være på forskudd.

Avisen opplevde en nedgang i annonsemarkedet på 15,5 prosent i 2016, opplyser Enghaug. Hvor mye avisen har fått for mandagens forside, vil han ikke si noe om.

– Det får du ikke vite. Det er en avtale vi har med kunden.

Ifølge Amedias priskalkulator koster en helsides annonse på side 3 i Moss Avis 52.250 kroner før merverdiavgift (moms) og rabatter. En halv forside koster ifølge kalkulatoren 45.000 kroner før moms. Men disse prisene er før rabatter.

Tradisjonsbrudd

Leder Svein Thoresen i redaksjonsklubben er ikke så kritisk til valget om å selge forsiden til en annonsør.

– Det er riktigere å si at vi har to forsider, sier Thoresen med henvisning til at den ordinære forsiden er flyttet til side 3.

Han viser til at salgsgrepet er gjort av flere andre aviser tidligere.

– Dette er ikke noe nytt eller banebrytende.

– Og da er det greit?

– Greit og greit. Vi er ikke vant til sånt. Det er et brudd på tradisjonen, men jeg ser ingen store prinspielle betenkeligheter med det.

– Og det er kanskje det som må til for å redde journalisters arbeidsplasser?

– Ja, inntektene kommer fra markedsiden. Bransjen må tenke nytt og kreativt.

Powered by Labrador CMS