Ruinliv: En smijernsport er alt som står igjen av fasaden på huset til denne familien, i det som var en travel handlegate i Øst-Aleppo. I flere år har byens befolkning lidd og levd under granatregn. Ut fra ruinene kommer nå menneskene og historiene. Foto: Aleksander Nordahl
Aleksander Nordahl har tatt Årets bilde!
Nordahls fotografi fra Øst-Aleppo fikk den gjeveste prisen da Årets bilder ble kåret fredag.
Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
- For meg er det mye mer enn ødeleggelsen jeg ser. Det er skismaet. Det er identifikasjon, det er hverdagen, det er den symbolske kontrast. Dét finner jeg interessant. Bildet er tvetydig, og det fordrer refleksjon, sier jurymedlem Mads Nissen om vinnerbildet til Journalisten. Nissen jobber til vanlig i Politikens fotoavdeling.
Dagens Næringsliv-fotograf Aleksander Nordahl tok det prisvinnende bildet på en reportasjetur for DN Magasinet i krigsrammede Syria. Det har fått tittelen Ruinliv. Bildet vant også i kategorien Nyhet-utland.
I juryens begrunnelse heter det:
«Årets bilde er preget av en stille dramatikk, der dagliglivet går videre mellom ruinene. Bildet forteller om et folk som for få år siden opplevde et høyt velstandsnivå. Siden ble alt kaos. Fotografen har evnet å manøvrere i dette kaoset, å fange et tidsbilde av en situasjon som likevel oppleves så gjenkjennelig. Tre pent kledde mennesker står foran en port, med veske og handleposer. Rundt dem er alt i oppløsning.
Bildet bæres av kontrastene, både visuelt og symbolsk. Det er intuitivt, sykt og svært sterkt. Årets beste bilde er likevel fylt av en utrolig verdighet.»
Nordahls journalistkollega Ole Øyvind Sand Holth fortalte i etterkant av publiseringen av reportasjen Nyttår i helvete til Journalisten at den opprinnelige ideen var å være tilstede i Aleppo og skildre at regjeringsstyrkene tok tilbake kontrollen. Den endelige reportasjen, og formen den fikk, ble til underveis i tett samarbeid med Nordahl.
– Man må være kritisk til all informasjonen man får. Vi visste at det var mange som mener utrolig mye om Syria, men ganske få som på dette tidspunktet har vært tilstede i Aleppo, derfor forsøkte vi i størst mulig grad å skildre det vi så med våre egne øyne, sa Holth.
Dette er ikke første gang Nordahl vinner pris. I fjor fikk han tredjepris i klassen Miljø og klima, og så langt tilbake som i 1999 fikk han også den gjeveste prisen. Den gang på jobb for Dagbladet.
Annonse
Delt foto-kultur
Skal vi tro Mads Nissen har nivået på den norske fotojournalistikken blitt bedre siden den gang. Tidligere var det kun et lite knippe norske fotografer som inspirerte ham, i dag er feltet bredere, og det er mange som gjør arbeider han kan like.
Samtidig peker han på at de innsendte bidragene til årets kåring bærer preg av en deling mellom to ulike foto-kulturer.
- Jeg kjenner ikke navn, tittel eller posisjon til fotografene. Jeg får kun se bildene. Utfra dem så jeg et tydelig skille mellom de bildene som utfyller den tradisjonelle fotografrollen, der det handler om å visualisere en skrivende journalists idé, på veldig kort tid, og ofte med relativt uinteressant resultat. Og så har du dem som tar saken i egne hender, og har en forståelse av hva bildet kan – og skal – og bruker sin kraft der.
- Det å løse en journalists idé, den har jeg sett mange ganger. Og her er vårt fag virkelig truet, da monopolet på det fototekniske forlengst er brudt. Den andre kulturen er det livsgivende å se at det blir mer av. Jeg blir inspirert av det. Det handler om at bildet har en egen eksistensberettigelse, i motsetning til bilder som har som formål å visualisere noe annet.
Det handler for ham også om refleksjonen som er å finne i fotografiet.
- Jeg vil ikke se hvordan det ser ut i Aleppo. Jeg vil føle hvordan det er der. Jeg vil bli personlig engasjert. Skal jeg bare se ødeleggelse, så kan jeg bare gå på google.
Skarpere journalistikk - uskarpe bilder
Selv om Nissen kan trekke frem mye positivt med norske fotografers utvikling, særlig i retning av dette å kunne ta bilder som griper, har han også gjort seg noen kritiske betraktninger.
- Journalistisk kan historiene bli skarpere, både når det kommer til originalitet og vinkel. Noen av historien mangler en journalistisk tyngde. Motsatt så er det fotografiske i blant for skarpt.
- Det jeg mener er at de mangler journalistisk vesentlighet, at det som fortelles er viktig. Mange av de historien vi ikke valgte ut hadde smukke, fine bilder, men klarte ikke fortelle hvorfor historien ble fortalt. Andre ganger er historien viktig, men fotografisk var det for simpelt. Flere bilder bør være mer uklare, mer visuelt undersøkende, mer stemning og mindre konkrete i sin dokumentasjon.
De mest krevende kategoriene å vurdere er derfor reportasjene. Også fordi det er vanskelig å skille ut de gode. Han ønsker seg i tillegg en revurdering av hele kategorien Nyhet.
- Mange av de journalistiske nyhetene er lite fotografisk interessante. Jeg tror vi må redefinere hva fotografisk nyheter er så det ikke blir en politiker med en mikrofon i ansiktet. Løsningen er trolig å bli bedre til å fotografere hva politikerne snakker om, enn at de snakker. Om vi ikke klarer å gjøre begrepet bredere ender det med å bli småulykker.
- Det er vanskelig å ta gode bilder uten å foreberede seg. Men det er stadig en rekke nyhetstema det er mulig å behandle godt fotografisk.
Annonse
Redifinér nyhetsbildet
Redefinisjonen av nyhetsbildet har også en økonomisk nødvendighet mener Nissen. Det handler om å nå ungdommen.
- Sender du en fotograf ut for å fotografere en talking-head politiker, så sier ungdommen flatt opp sitt abonnement.
- Det er riktig mange medier som nå opplever ungdommens straff for at de ikke har forstått viktigheten av visualitet. Det er derfor film, facebook og Instagram stormer frem. De har forstått den intelligente, viderekommende visualitet.
Alle prisvinnere:
Nyhet – Norge
1. Sorg, Line Ørnes Søndergaard, Klassekampen
2. Knuste veggen – reddet dyrene, Johan Arnt Nesgård, Trønder-Avisa
3. Gruveaksjonister pågrepet, Tor Høvik, Bergens Tidende
Nyhet – utland
1. Ruinliv, Aleksander Nordahl, Dagens Næringsliv
2. Reddet, Hans Arne Vedlog, Dagbladet
3. Donald, Thomas Nilsson, VG
Nyhetsreportasje – Norge
1. I en tynn tråd, Therese Alice Sanne, Adresseavisen
2. Fluktkontroll, Evelyn Pecori, praksisstudent HIOA/ Vårt Land
3. Gjengen, Kyrre Lien, VG
Nyhetsreportasje – utland
1. Kampen om Mosul, Odd Reidar Andersen, AFP
2. De heldige, Hans Arne Vedlog, Dagbladet
3. Dødens promenade, Paul Sigve Amundsen, Bergens Tidende
Dagligliv i Norge
1. Før brudevalsen, Katinka Hustad, frilans VG Helg
2. Hesteoperasjon, Johan Arnt Nesgård, Trønder-Avisa
3. Klatring, Mikaela Berg, Dagens Næringsliv
Sport
1: Phelps-fest, Odd Reidar Andersen, AFP
2: Vått dekke, Martin Slottemo Lyngstad, Aftenposten / Paragon
3: All in på Enern, Richard Sagen, Adresseavisen
Portrett
1. Arya, Line Søndergaard, Klassekampen
2. Henrik Christiansen, Brian Cliff Olguin, Finansavisen