Madeleine Strand er mer imponert over folk som gjør jobben i arbeidstiden, enn dem som svarer på epost ved midnatt

Madeleine Strand. Foto: Fred Jonny
Morgenrutinen:

Madeleine Strand er mer imponert over folk som gjør jobben i arbeidstiden, enn dem som svarer på epost ved midnatt

Og mener journalister må bli flinkere til å spørre: «Hva mener du?»

I spalten Morgenrutinen stiller Journalisten de samme spørsmålene til en rekke personer som er tett på mediebransjen.

Madeleine Strand er redaktør for Kamille, Det Nye, Ditt Bryllup og Shape Up.

Les alle «Morgenrutinene» her.

– Kaffe eller te?

– Enkel latte på lett. Ikke voksen nok for svart kaffe ennå.

– Hva har du på nattbordet?

– Et glass vann og mobilen. Ofte kommer de beste ideene og tankene rett før jeg sovner, så da noterer jeg dem på telefonen og sender meg selv mailer som jeg må huske neste dag.

– Hvilke medier må du innom før morgenmøtet?

– Må og må, men det første jeg får med meg er gjerne Poppeloppane på NRK Super en gang rundt seksdraget. Jeg kikker raskt innom Aftenposten på nett mellom matpakkelaging og påkledning, og hører gjerne på NRK nyheter på banen på vei til jobb. Sjekker selvfølgelig også innom alle egne kanaler, magasinenes sosiale medier, denye.no og har det kommet en ny Bra damer-podkast klarer jeg sjelden å vente med å høre den!

– Hvilken overskrift skulle du ønske du så på trykk i dag?

– «Ny undersøkelse viser: Norske kvinner har aldri hatt det bedre med seg selv!»

– Hvor leter du etter gode saker?

– I møte med mennesker. På middag med en venninne, i køen på matbutikken, på foreldremøtet i barnehagen, i lunsjpraten på jobben og gjennom samtaler jeg overhører på t-banen. Hva snakkes det om? Hva er folk opptatt av?

– Om du kunne velge hvem som helst: Hvem har du mest lyst til å intervjue ansikt til ansikt og hvorfor?

– Oprah Winfrey. Den karrieren hun har hatt!

– Hvilket spørsmål er det viktigste for en journalist?

– «Hva mener du?» Det er så mange journalister som forsøker å imponere intervjuobjektene sine, de later som om de forstår for ikke å miste ansikt, istedenfor å spørre en gang til og virkelig få et godt svar.

– Hva er ditt viktigste verktøy i jobben?

– Notatblokka. Jeg er avhengig av lister.

– Når sist så du journalistikk som inspirerte deg og hva var det?

– Brennpunkt-dokumentaren om mobbing. Vondt, men viktig. Det var et fint og sterkt grep å ta opp igjen bildene fra gutten var liten, og presentere det for ham i dag.

– Hva irriterer deg aller mest med norske medier?

– Når store norske aviser har forsider uten en eneste nyhetssak.

– Hva blir viktig for utførelsen av journalistyrket framover?

– Åpenhet. Norske medier er presset og må tenke nytt og kreativt – både for å fenge lesernes oppmerksomhet og for å unngå røde tall i regnskapet. For ikke å miste troverdigheten vår på veien, tror jeg det er utrolig viktig å være transparente i alt vi gjør.

– Hva er mediebransjens største utfordring akkurat nå?

– Digital brukerbetaling.

– Hvilket bilde/video fikk deg sist til å stoppe opp?

– Det er nok ikke det siste som fikk meg til å stoppe opp, men det er det første jeg kommer på – selv om det vel er noen år gammelt! Det er fotoserien fra Aftonbladet med sovende barn på flukt. Den gjorde ufattelig sterkt inntrykk.

– Hva er det lengste du har klart å være uten mobilen?

– Sikkert ikke så mye lenger enn en halv dag. Men det beste som kan skje for sjela er vel når jeg reiser på ferie og oppdager at Outlook-passordet er utgått.

– Når logger du av for kvelden?

– Logger helst av når jeg går fra jobb, men det blir gjerne en liten kveldsøkt etter barna har lagt seg. Det har blitt en veldig dårlig trend dette med å aldri logge av! Viser det at du jobber hardt om du svarer på e-poster rundt midnatt? Kanskje. Men jeg er mye mer imponert over dem som klarer å gjøre en fantastisk jobb innenfor vanlig arbeidstid.

Annonser

Ledige stillinger:

Les også

TRONDHEIM (Journalisten): Etter å ha gått gjennom forsideoppslagene om terroristen, kunne Anne Gjelsvik dele bildebruken i fire faser.

Kjersti Løken Stavrum, administrerende direktør i Stiftelsen Tinius, mener mangelen på kvinner i ledelsen er gårsdagens problem som ennå ikke er løst.