Antallet søknader på sommervikariater har sunket drastisk i år, og flere redaksjoner sliter med å finne medarbeidere, skriver svenske Journalisten om situasjonen i Bonnier-gruppen som eier flere av landets største aviser.
Elsa Falk, som leder selskapet som rekrutterer for Bonnier-avisene, tror pandemisituasjonen kan ha spilt inn, men at det ikke er hele forklaringen.
– Vi ser at interessen for å jobbe i mediebransjen synker. Det er færre som søker seg til journalistutdanningene, og mange med journalistutdanning søker seg mot kommunikasjonsbransjen. Vi har kjent til disse endringene, men kanskje ikke innsett hvorden det skulle slå ut. Trolig må vi gå fram på en annen måte neste år, sier hun til fagbladet.
Nordlys med egen innsats
Også her i Norge merker flere avisledere at søkerbunken er minkende.
Sjefredaktør Helge Nitteberg i Nordlys er åpen om at rekrutteringen for sommeren 2021 har vært krevende.
– Vi har etter hvert landet en kabal med flinke folk som vi er fornøyde med, men skulle gjerne sett at det var litt lettere. Søkergrunnlaget var ikke rare greiene, med få kvalifiserte søkere, så vi måtte ut og gjøre en jobb selv, sier Nitteberg.
Han mener utviklingen har pågått over tid:
– Nå kommer ikke lenger sommervikarene nødvendigvis av seg selv. Det er vanskeligere å finne unge folk som har lyst til å prøve seg.
– Kanskje for høy terskel
Men årsaken er sammensatt, tror Nordlys-redaktøren:
– Jeg synes det er litt tankevekkende at ikke flere søker seg mot journalistikk og media i en tid der informasjon og fakta er viktigere enn noen gang. Kanskje var samfunnsengasjementet jevnt over større før?
– Og kanskje har vi ikke vært flinke nok til å reklame for faget og bransjen vår. Jeg tror vi har en jobb å gjøre med å ikke gjøre det så stort å prøve seg. Kanskje føles terskelen for høy.
– Kanskje er det også en trend der flere bestemmer seg tidligere for hvilken profesjon de går etter. Vi har hatt mange dyktige tilkallingsvikarer hos oss som som studerer noe annet enn journalistikk, og som forsvinner når de er ferdigutdannet, sier Nitteberg.
Etterslep fra 2020
Nordlys-redaktøren ser også at fjorårets spesielle sommer er et bakteppe for årets situasjon: I slutten av mars 2020 kansellerte Nordlys allerede fylte sommervikariater med bakgrunn i korona-inntektsfall.
– Det ble veldig spesielt i fjor, siden vi kanskje litt for tidlig tok avgjørelsen om å kansellere sommervikariater. Vi så jo nærmere sommeren at det ikke ble så ille som fryktet, sier Nitteberg.
– Det har også resultert i at en del av vikarene vi planla med i fjor, har blitt borte for oss nå. Det er uheldig. Så vi har måttet begynne litt på «skrætsj» igjen i arbeidet med å finne flinke sommervikarer, sier redaktøren, og legger til:
– Det gode som kom ut av fjoråret var at vi klarte å planlegge en jevnere bemanning gjennom sommeren med de fast ansatte.
– Færre med erfaring
Adresseavisen merker en generell trend med færre søkere med relevant arbeidserfaring enn tidligere, forteller fungerende nyhetsredaktør Ann-Inger Borstad.
Avisa har landet en god kabal med 21 sommervikarer i år, sier hun.
– Det er noen med erfaring som journalist hos oss eller andre mediehus, og noen nye talenter. Vi har også rekruttert noen som har hatt sin praksisperiode hos oss. Vi ønsker et godt innslag av vikarer med relevant arbeidserfaring, og ser at færre enn før har det.
Borstad tror oppsving i antall utlysninger og nyansettelser i bransjen lar seg merke på søkerbunkene.
Det siste halvannet året har også Adressa hatt en ny direkte konkurrent i byen, i avisa Nidaros.
– Med en ny avis i byen blir det flere som ønsker seg gode vikarer, men det er vanskelig å si hvor direkte det har virket inn, sier Borstad.
Ingen krise i Dagbladet
Samtidig har en større dagsavis som Dagbladet ingenting negativt å bemerke på søkerbunken.
Redaksjonssjef Jan Thomas Holmlund skriver til Journalisten at mediehuset har ansatt totalt opp mot 35 sommervikarer i år.
– Vi er veldig godt fornøyd med årets søkerbunke, og med at så mange talenter ser på Dagbladet som en attraktiv arbeidsplass, skriver Holmlund.
Han har også notert seg et aktivt jobbmarked i mediebransjen:
– Det har vært mange ledige mediejobber det siste året, og kanskje har en del som normalt ville vært sommervikarer i stedet fått faste jobber. Det er utelukkende positivt, og det er gledelig at det ansettes i mediebransjen, skriver redaksjonssjefen, som slår fast at det ikke på noen måte er «vikarkrise» for Dagbladet.
Han tror tvert imot avisa tiltrekker seg mange av de største talentene.
– Sommervikarene våre får mye ansvar, og utvikler seg mye som journalister i løpet av sommermånedene. Det virker også som om de yngre journalistene de siste åra er veldig opptatt av breaking news. Det passer perfekt inn i Dagbladets strategi om å være først og best på breaking news, skriver Holmlund.