Nettavisens Adrian Richvoldsen, Daniel Austerheim og Stian André de Wahl ligger øverst på Podtoppen.

PODKAST

Brått har Nettavisen Norges største podkast: – Absolutt en overraskelse

Sesongkortet topper podkastliste.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

For snart to uker siden dukket podkasten Sesongkortet overraskende opp blant de to mest strømmede podkastene i Norge.

Og på forrige ukes rangering troner Nettavisens fotballpodkast øverst på Podtoppen.

175.000 unike enheter har lastet ned eller strømmet Sesongkortet totalt 217.000 ganger, mot 131.ooo enheter og 301.000 avspillinger for NRKs Oppdatert, ifølge podkastlista.

– Truffet en nerve

Sesongkortet er ledet av Daniel Austerheim, som sammen med Adrian Richvoldsen og Stian André de Wahl tar for seg Eliteserien i fotball. Austerheim forteller til Journalisten at idéen til podkasten kom fordi hovedaktørene innen norsk fotball sluttet med sine podkaster.

– Da så vi muligheten til å starte vår egen. Vi så på sosiale medier, blant annet, at en podkast som handlet om alle de norske klubbene var ettersøkt, sier Austerheim.

Etter fire uker på Podtoppen har nå podkasten gjort enorme hopp på listen, men Austerheim sier at toppnoteringen likevel kom som en overraskelse.

– Vi er en relativt ny podkast, men ser ut til å ha truffet en nerve i det norske folk. Forrige uke var vi på andreplass. Vi følger med på tallene underveis og så litt hvor det bar, men det er absolutt en overraskelse og veldig gøy, sier han.

600 prosent økning

Fra uke 19 til uke 20 økte Sesongkortet antall strømminger med over 600 prosent, ifølge Podtoppen, mens økningen fra uke 20 til 21 var på 54 prosent.

Den voldsomme oppgangen forklarer Austerheim med at de etter et par uker på topp 30 traff veldig med en episode der de snakket om fotballspilleren Odin Thiago Holm.

– Da tror jeg litt flere fikk øynene opp for oss. Men det er nok en del faktorer. Vi publiserer jo på fronten vår, og jobber med å få de viktige poengene fra episodene på front, sier han.

Gøy for norsk fotball

I Sesongkortet tas det utgangspunkt i forrige rundes kamper, og så samles de største snakkisene fra både sendinger og sosiale medier i 20 tettpakkede minutter, sier Austerheim.

– Vår produsent er veldig opptatt av at det skal være 20 minuttter, og at det skal være interessant hele veien. Kanskje publikum også liker at det er kort nok og at man rekker det på en trikketur.

Sesongkortet er produsert av Anders Høglund.

– Det kommer nye tall på Podtoppen onsdag. Hvordan ser de ut for dere?

– Ut ifra det vi ser selv kan det gå mot en ny god uke. Nå jobber vi bare med å få profilerte og relevante gjester for å stabilisere oss. Ikke nødvendigvis i toppen, men vi vil ha gode tall. Vi var fornøyd med 30.000, som vi hadde den første tiden. Men dette er gøy for norsk fotball, og veldig morsomt for oss.

Powered by Labrador CMS