Hege Storhaug i Rights.no er den skribenten på Storyboards liste som har skapt mest «engasjement» med sine artikler i 2020.
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Skribentene til Rights og Document topper statistikk, men nettavisene deres flater noe ut
– En dedikert lesergruppe.
Åtte av de ti skribentene som har engasjert mest i sosiale medier i 2020, jobber i Document.no eller Rights.no.
Unntakene er bloggeren Asbjørn Sandøy, kjent som Kokkejævel, på fjerdeplass og journalist Espen Teigen i Nettavisen på åttende plass.
Det viser en liste over skribenter på Storyboard, som er en tjeneste som fører statistikk over «engasjement» på sosiale medier. Her måles delinger, kommentarer og liker-klikk.
Hege Storhaug i Rights.no er på førsteplass med 3.217.398 «engasjement».
Se hele lista her.
Ikke komplett
Olav Hjertaker, som driver selskapet Web364 som står bak Storyboard, opplyser at denne lista ikke er helt komplett, i og med at det ikke er alle nettsteder Storyboard får henta byline fra.
VGs journalister er for eksempel ikke på denne lista.
Hjertaker tror én av grunnene til at skribentene til Document og Rights dominerer denne lista, er at journalister i mer tradisjonelle medier skriver mange ulike saker, som ikke er gitt at vil engasjere på sosiale medier.
– Hvis Statoil har gått opp noen prosent på børsen, er ofte ikke det en veldig stor sak i sosiale medier. Mens de alternative mediene skriver til sine følgere, som er en mindre gruppe, men som ofte deler fra de samme nettavisene på sosiale medier.
– Dedikert lesergruppe
Storyboard har også laget lister over hvilke nettaviser og artikler som har skapt mest engasjement. NRK er klart på topp her, og Aftenpostens sak med Bent Høies tale til ungdommen, var den enkeltsaken som engasjerte mest i fjor.
Resett, Document og Rigts har få artikler på topp 50-lista for 2020.
Se hele lista her.
Hver og en artikkel går dermed ikke så viralt at den nødvendigvis kommer inn på årets toppliste, selv om både journalistene deres og nettstedene totalt sett, kommer høyt opp på statistikken.
På lista over nettstedenes totale «engasjement» på sosiale medier, kommer Document, Resett og Rigths høyt opp på statistikken for 2020, på henholdsvis sjette-, sjuende- og ellevteplass.
– Flatet ut
Det er det høye gjennomsnittstallet som trekker dem opp.
– De har et høyt gjennomsnittlig delingstall på sine artikler. De får ofte 1000 «engasjement» på artiklene de publiserer, sier han.
Hjertaker påpeker at dette ikke betyr at 1000 ulike personer har likt, delt og kommentert på en artikkel, i og med at de samme personene kan kommentere mange ganger, dele til mange og trykke «like» på en og samme artikkel.
– Disse nettstedene har en veldig konsentrert og engasjert lesergruppe, som er aktiv til å spre budskapet. Så selv om disse artiklene blir delt masse, betyr det ikke at alle i Norge deler og leser dette.
Hjertaker sier at tallene bak listene på Storyboard viser at engasjementet på sakene til Resett, Document og Rights likevel har flata ut utover høsten 2020.
– Etter å ha hatt en stor stigning de siste årene, ser det ut som de har flata litt ut i løpet av 2020. Det er muligens en nedadgående trend, men det er litt for tidlig å si om det vil vedvare, sier han.