Bent Høies tale til ungdommen 27. april engasjerte mest i sosiale medier i fjor. Her fra pressekonferansen han holdt den dagen.

Dette var de mest delte sakene i sosiale medier i 2020:
– Lyktes med å se noen som trengte å bli sett

NRK dobbelt så stor som neste på lista.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

«Neste sommer finnes ikke når du er ung», er tittelen på saken som engasjerte mest i sosiale medier i 2020, ifølge statistikkverktøyet Storyboard.

Saken var publisert på Aftenposten.no, der hele talen til helseminister Bent Høie var publisert som video og tekst. Han hyllet ungdommens innsats i «dugnaden».

Storyboard måler saker som blir delt, likt og kommentert på i sosiale medier. Aftenpostens sak hadde 292.263 slike «engasjement».

– Det er veldig hyggelig, skriver Høie i en e-post til Journalisten, når vi gjør ham klar over topplasseringen.

– Jeg tror det viser at mange ser hvor mye de unge har ofret gjennom denne pandemien. Og så håper jeg det viser at de unge selv følte at de ble sett, fortsetter han.

Se hele lista her.

En tale med flere forfattere

Årets mest delte sak ble dermed skrevet av en av en politiker. På spørsmål om han skreiv talen selv, svarer helseministeren at han sjelden rekker å skrive talene sine selv fra start til slutt.

– Som regel bestemmer jeg tema og hovedpunkter, og så blir talen til i et samarbeid mellom politisk ledelse, fagavdelingene og kommunikasjonsenheten, skriver han, og legger til:

– De aller fleste talene mine har altså flere forfattere.

I 2019 var det også en politiker som skreiv den mest «engasjerende» saken. Kommunikasjonsrådgiver Thomas Lien i Venstre publiserte en artikkel om at daværende stortingsrepresentant Guri Melby hadde nominert innbyggerne i Hongkong til Nobels fredspris, som Medier24 omtalte på denne tida i fjor.

På andreplass i 2020 kommer blogger Martine Halvorsen, og på tredjeplass Dagbladets sak om folkemengden på Grunerløkka i fjor vår. En sak som skapte stor debatt om bruk av telelinse, og som ble felt i Pressens Faglige Utvalg (PFU).

Avisa fikk kritikk, som er en mildere fellelse enn brudd.

– Se noen som trengte å bli sett

Høie skriver at han fikk ideen til denne talen da han en morgen hørte et intervju med to russepresidenter på radio.

– Jeg ble så imponert over holdningene deres og det ansvaret de tok. Da jeg kom på jobb, sa jeg at vi må takke ungdommen i en tale.

Han forklarer at dette var på den tida da de yngre barna hadde fått komme tilbake i barnehage og småskolen, som fikk stor oppmerksomhet i mediene.

– Da tenkte jeg på dem som ikke fikk oppmerksomhet og fortsatt ble sittende hjemme.

På spørsmål om hva han tror det var som traff så mange, svarer han:

Medlemmer av regjeringa hadde daglige pressekonferanser om koronasituasjonen i vår. Det var her Høie holdt sin tale som gikk viralt.

– Jeg tror jeg med denne talen lyktes med å se noen som trengte å bli sett. Denne pandemien har rammet mange veldig hardt. Jeg mener fortsatt de unge er blant dem som har blitt rammet hardest av alle, skriver han, og legger til:

– Vi har forsøkt å verne dem, men når smitten er høy og viruset muterer, går det ut over dem også. De fortjener en takketale hver eneste dag, der de sitter hjemme og strever med å følge med på den digitale undervisningen, mens de lengter etter å gjøre alt rådene og reglene sier de ikke bør.

Olav Hjertaker driver selskapet Web64, som står bak Storyboard. Han synes ikke det er veldig overraskende at det var Høies tale som skapte mest engasjement i fjor.

– Det var en sak som traff folket på riktig tidspunkt. Det kan være tilfeldig at det var Aftenposten som nådde ut med talen, sier han til Journalisten.

Han sier at det på slike fellessaker er det ofte den som er tidligst ute som får en «kickstart» med delinger, og at den dermed får enda mer engasjement.

En liste over de artiklene som har «engasjert» mest på sosiale medier.

– Hold deg hjemme

Ikke uventa er det korona som preger mange av topplasseringene. På lista over lokale nyheter, er det Altapostens sak som går til topps: «Sjekk Påls video med korona-rådet man ikke kan misforstå: "Hold dæ hjemme din jævla k*k!"»

Både NRK og VG nådde ut til og engasjerte veldig mange i mars i 2020, da omtrent alt handlet om pandemien. NRK hadde fire millioner «engasjement» denne måneden, som er dobbelt så mye som en vanlig måned for kringkasteren, ifølge Hjertaker.

NRK beholdt i 2020 posisjonen som det nettstedet som skaper mest engasjement i sosiale medier. De var i fjor dobbelt så store som VG, som kommer som nummer to.

Se hele lista her.

NRK fikk 31.151.149 delinger, kommentarer og liker-klikk i fjor, og var topp hos Storyboard på 110 av årets 365 dager, mens VG hadde toppsaken i 48 og TV 2 i 31, opplyser Hjertaker.

Han sier det har vært en ganske god spredning av nettsteder som har hevdet seg i 2020. Det er ikke bare nettaviser, men også blogger og nettsteder til ulike organisasjoner.

– Det er ganske stor spredning på hvem som klarer å få saker til å gå viralt på sosiale medier. Både små og store aviser kan klare det. Sånn sett stiller VG og ei lita lokalavis ganske likt. Det handler om de har riktig innhold.

NRKs klimastrategi på topp

Det var også saker som ikke handlet om korona som nådde til topps i fjor.

I meningskategorien var det psykolog Andrine Bruland som i Bergens Tidende skreiv den mest «engasjerende» artikkelen, i en kronikk der hun mente at unge gutter må få jobbe.

Det er herværende publikasjon, fagbladet Journalisten, som ligger på topp i nisjen «mest delte PDF-dokument». Dokumentet er NRKs strategi for klimajournalistikk i en sak fra januar om det samme.

Dette ble også Journalistens mest «engasjerende» sak i fjor.

Powered by Labrador CMS