Tidligere konsernsjef i Breitbart, Steve Bannon, under Nordiske mediedager i Bergen. Foto: Eskil Wie Furunes
Eskil Wie Furunes
Dårlige tider for høyre-orienterte Breitbart
Mister både lesere og annonsører.
Det går nedover for det høyreorienterte amerikanske nettstedet Breitbart. Nettstedet der Steve Bannon tidligere var konsernsjef, har mistet både lesere og annonsører, skriver Washington Post.
Siden Donald Trump ble USAs president i 2016, har den månedlige trafikken så og si kollapset, og falt nesten 75 prosent, melder avisa. Flere høyreorienterte konkurrenter tar dem igjen.
Dobbel krise
Samtidig står de overfor en dobbel økonomisk krise: de har mistet sin største donor, og opplever en annonseboikott.
Breitbarts månedlige trafikk har gått ned til 4,6 millioner unike brukere i mai i år, fra 17,3 milloner i begynnelsen av 2017, ifølge det digitale analyseselskapet Comscore.
I april i år meldte britiske The Independent at Bannon innrømmet at nettstedet hadde tapt 90 prosent av inntektene på grunn av en annonseboikott.
Boikotten ble initiert av medieaktivistgruppa, «Sleeping Giants». I 2016 startet de en kampanje for overtale selskaper til å fjerne annonser fra bestemte nyhetssider.
Boikott av Resett
Her i Norge opplevde blant annet det høyreorienterte nettstedet Resett en liknende boikott i april, bare i langt mindre omfang. Flere politikere og Twitter-brukere oppfordret annonsører til å fjerne annonser fra nettstedet.
Resett-redaktør Helge Lurås reagerte kraftig på det han omtaler som «annonsesabotasje».
– Vi ser det som en sabotasje mot oss og mediemangfoldet i Norge, sa Lurås, og la til at nettstedet har tapt penger som følge av annonsørflukten.
Etter boikotten opplevde Resett en medlemsvekst, sa Lurås til Nettavisen Økonomi.
Underskudd i 2018
Torsdag melder Medier24 at Resett gikk med 2,5 millioner kroner i underskudd i 2018, ifølge dem selv.
Kostnadene var på 6,2 millioner kroner, skriver redaktør Lurås på egne nettsider.
«Snart kommer nyheten uansett, og vi kan like godt være ærlige med det», skriver han, og:
«Det meste av inntektene våre i 2018 kom fra dere lesere. Spesielt i siste halvdel av året tok donasjonene seg opp. Det var også da vi begynte å "mase"».