Resett-redaktør Helge Lurås er tilfreds med at forskere har konkludert med at nettstedet ikke brøt pressens etiske regelverk i løpet av de to ukene de undersøkte både artikler og leserkommentarer i 2018 og 2019.
Resett-redaktør Helge Lurås er tilfreds med at forskere har konkludert med at nettstedet ikke brøt pressens etiske regelverk i løpet av de to ukene de undersøkte både artikler og leserkommentarer i 2018 og 2019.

Medieforskere fant ikke åpenbare presseetiske brudd hos Resett

Overrasket over funnene.

Publisert Sist oppdatert

Medieforskere som har undersøkt Resetts publiseringspraksis, har ikke funnet noen klare brudd på pressens etiske regler – Vær varsom-plakaten.

11. februar skal styret i Norsk Redaktørforening på nytt vurdere om Resetts redaktør skal få innvilget sin søknad om medlemskap, skriver Klassekampen.

Da ansvarlig redaktør Helge Lurås søkte i 2018 fikk han avslag med begrunnelsen om at det forelå «gjentatte og klare brudd på Vær Varsom-plakatens intensjoner».

I antologien «Presse, profesjon og endring» som ble gitt ut i forrige uke, har tre medieforskere gått gjennom samtlige nyhetsartikler og kommentarer som ble publisert i løpet av to uker i august 2018 og april i fjor. De tre forskerne, professor Paul Bjerke og førsteamanuensis Idar Flo ved Høgskulen i Volda, samt professor Birgitte Kjos Fonn ved Oslo Met har ikke funnet noe klart kritikkverdig.

«Vi har gått gjennom samtlige saker, og finner ingen som synes å være klare brudd på VVP», skriver de tre. Heller ikke i kommentarfeltene fant forskerne klare brudd på de etiske reglene pressen følger og sier selv de ble overrasket over funnene.

Resett har blitt kritisert fra mange hold, og Høyres nestleder Jan Tore Sanner mente i fjor vår at politiet burde etterforske om kommentarer på nettstedet brøt med loven for hatefulle ytringer.

Resett-redaktør Lurås er selvfølgelig fornøyd med utfallet av forskernes undersøkelse.

– Nå blir det i hvert fall vanskeligere for redaktørforeningen å si nei til søknaden om medlemskap, sier Helge Lurås til Klassekampen.

Presisering: Tittel er endret. Var «Medieforskere mener Resett ikke bryter med pressetikken».

Powered by Labrador CMS