Ida Eliassen-Coker i Altså ser lyst på framtida til magasinet. Uten annonser har de heller ingen annonsører å miste.
Ida Eliassen-Coker i Altså ser lyst på framtida til magasinet. Uten annonser har de heller ingen annonsører å miste.

Gode opplagstall for Altså:
Satset helt uten annonser. Det får de trolig igjen for nå

Altså-redaktøren ser lyst på framtida.

Publisert

– Det føles jo veldig godt, og jeg er veldig glad for at vi satsa på den måten vi gjorde. Det hadde nok ikke gått så bra uten abonnementsløsning, sier Altså-redaktør Ida Eliassen-Coker.

Tirsdag i forrige uke presenterte Mediebedriftens Landsforening (MBL) opplagstallene for andre andre halvår 2019. Her kommer det fram at samlet går det ikke så bra for magasinbransjen. Det forholdsvis nye kvinnemagasinet Altså kan derimot juble over gode tall.

Imponert opplagskontrollør

Da de lanserte magasinet var det få som hadde tro på prosjektet.

– Det føles veldig godt å få bekrefta at ideen var så god, sier redaktøren.

Magasinet ble lansert i juni, og er den eneste nye tittelen fra 2019 som er med i MBL-oversikten. Det offisielle opplagstallet ble 8.606 eksemplarer.

– De har jo solgt veldig bra til å være nystarta magasin. Så det var veldig imponerende, sier opplagskontrollør Henry Nilsen til Journalisten.

Han er daglig leder i Norsk Opplagskontroll AS, som eies av MBL, Landslaget for lokalaviser og Medietilsynet. Selskapet kontrollerer opplaget til norske aviser, magasiner og ukeblad.

Nilsen bisto Altså med å beregne opplagstallene for fjoråret, og ble overraska over tallet.

– Det var et spesielt magasin også, et flott magasin, og uten annonser til og med.

Har troa på framtida

Eliassen-Coker bestemte seg tidlig for å lage et annonsefritt magasin, rett og slett fordi hun ikke liker reklame.

– Jeg har aldri fått positivt ut av det. Det har ingen verdi for leserne, så derfor ville vi unngå det.

Nå som koronakrisa treffer hardt, kan dette også ha være et klokt valg økonomisk.

Mens andre medier merker fallet i annonseinntekter godt, særlig de små, selvstendige mediene, trenger ikke Altså-redaktøren å bekymre seg over dette. Selvsagt er det fare for at det blir færre abonnenter, om folk får dårligere råd, men Eliassen-Coker tenker ikke så mye på det.

– Det er så mye usikkerhet i hele samfunnet ellers, så jeg er ikke så redd for akkurat det.

– Hvordan ser du på framtida til Altså?

– Jeg tror det kan gå veldig bra med oss. Jeg tror folk framover får et større behov for godt stoff i postkassa, positivt stoff, og grundig gjennomtenkt stoff.