Hallingdølen opplever stor inntektssvikt som følge av koronakrisa, forteller administrerende direktør Ola Stave. Det viktige påskemagasinet er kraftig redusert.

Har måttet permittere ansatte:
Hallingdølens påskemagasin er redusert med over halve opplaget

Også andre uavhengige aviser sliter, men flere venter med å permittere.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Annonseinntektene har stoppet opp for de fleste mediehusene etter at landet har blitt satt i en slags pausemodus på grunn av koronaviruset.

Journalisten har ringt rundt til flere små og uavhengige aviser, som ikke har et konsern i ryggen, for å høre om de vurderer å permittere ansatte.

I Hallingdal har administrerende direktør Ola Stave jobbet mye med inntektssvikt og permitteringer den siste uka. Hallingdølen har til nå permittert seks ansatte, noen helt permittert, andre delvis.

Så langt er ingen redaksjonelle permittert, men annonseselgere, grafikere og ansatte i administrasjonen.

– Dette kom som lyn fra klar himmel, og jeg tror ennå ikke vi ser helt konturene av de økonomiske konsekvensene, sier Stave til Journalisten.

Redusert til under halve opplaget

Hallingdølen er avhengige av sine mange magasiner og annonsebilag som gir store annonseinntekter. De har fire gratismagasin i året, som kommer ut til jul, påske, sommer og høst.

Hallingdølen er selvstendig mediehus, og merker allerede konsekvensene av koronakrisen godt.

Påskemagasinet skal nå i trykken, men opplaget er redusert fra 35.000 til 15.000, fordi de fleste stedene magasinet vanligvis legges ut, nå har stengt.

– Avbestillingene har rent inn, men selv om påska er avlyst, håper vi at vi får gitt det ut. Og uten tap, sier Stave.

Frykten er at situasjonen skal føre til en varig endring, forteller han. Stave ser for seg et scenario hvor trykkeriet også må permittere, slik at de ikke får trykka aviser, at mange av abonnentene forsvinner, og at annonsørene venner seg til å bruke andre kanaler.

– Det er den store frykten, i et langsiktig perspektiv.

– Våronna er heldigvis ikke avlyst

Avisa Raumnes har heller ikke permittert noen av sine tolv ansatte ennå, men merker annonsesvikten godt, og kjører tomme annonseplasser både på papir og digitalt.

– Det er tørke på annonsesiden, og vi bruker mer tid avbestillinger enn på å selge annonser, sier ansvarlig redaktør Fred C. Gjestad til Journalisten.

Nå biter vi tennene sammen.

Anders Lie Brenna, EnerWE

Han er glad for at de snart skal gi ut et landbruksbilag, og har få avbestillinger på annonsene der, for:

– Våronna er heldigvis ikke avlyst, sier Gjestad.

– Nå fokuserer vi mer på at vi nå skal gjøre samfunnsoppdraget vårt og holde folk mest mulig oppdatert på situasjonen.

Alt koronastoff åpent

Nettavisa Shifter, som skriver om oppstartsbedrifter, har ikke vurdert å permittere ansatte. Det sier daglig leder og journalist Lucas H. Weldeghebriel til Journalisten.

De møter likevel på økonomiske utfordringer for tiden.

Redaktør Per-Ivar Nikolaisen og daglig leder Lucas H. Weldeghebriel i Shifter.no

– Annonsemarkedet sier fullstendig stopp, og det er også færre som kjøper abonnement, sier han.

Han forklarer det siste med at de har valgt å la alt stoff om korona ligge åpent.

Weldeghebriel sier at de i utgangspunktet har ganske god økonomi.

– Vi er ikke så bekymret akkurat nå. Vi har litt rom for å finne løsninger, sier han.

Et av tiltakene de har satt i gang er en folkefinansieringskampanje for å kunne lønne frilansere som lager saker om koronakrisa. Den ble lansert mandag kveld, og tirsdag ettermiddag hadde de fått inn over 60 000 kroner.

En annen gründerbedrift som merker krisa godt, er Medier24. Redaktør Erik Waatland skriver på Facebook at krisa først og fremst er kjip for de utsatte gruppene, men også for «næringsliv, frilansere og alle andre som er avhengig av et arbeidsliv som kjøper varer og tjenester av hverandre»

«For vår del er også krisen stor. Annonsesalget er mer eller mindre borte over natta og vi lever nå på oppsparte midler og abonnentene våre».

«Vi i Medier24 har valgt å ta en offensiv holdning til det hele vet at vi bevarer hele staben uten permitteringer nå - og at vi forsøker så godt vi kan å lage ei skikkelig god lokalavis for mediebransjen i en vanskelig tid. Vi trenger rett og slett våre beste hoder på jobb», skriver Waatland, og oppfordrer folk til å abonnere.

– Et paradoks

Redaktør Anders Lie Brenna i nettavisen EnerWE, som dekker energibransjen, opplyser at de avventer med permitteringer. Redaksjonen består av Brenna selv og journalist Hilde Nyman.

Sammen med administrerende direktør Chul Aamodt er de medeiere i egen avis.

– Det er et paradoks at etterspørselen etter pressens arbeid kanskje aldri har vært større, og i en sånn situasjon er det man skal måtte vurdere å permittere ansatte, sier Brenna.

Han er spesielt bekymret for de små, uavhengige mediebedriftene.

Jeg tror ennå ikke vi ser helt konturene av de økonomiske konsekvensene

Ola Stave, Hallingdølen

– Små nettaviser risikerer rett og slett å forsvinne. En redaksjon med ti ansatte kan permittere tre, og fremdeles lage journalistikk. Men hvis man bare består av to personer, og permitterer én, hva står man igjen med da? spør han.

– Nå biter vi tennene sammen og prøver å benytte muligheten til å vise energibransjen at vi gjør alt vi kan, og at det er verdt å ha oss. Enten skjønner bransjen at de trenger oss, eller så går det ikke.

Vurderer fra uke til uke

Eva Holmgren, administrerende direktør i Eidsvoll Ullensaker Blad, sier at det ikke blir permitteringer denne uka, men at de vil vurdere det fra uke til uke.

Hun sier at avisa hadde gode måneder i januar og februar og et godt resultat i 2019, som hjelper dem nå, men som ikke holder i lengden hvis annonseinntektene fortsetter å falle. Eventuelle permitteringer vil først skje i markedsavdelingen.

– Så lenge vi får trykket og distribuert avisa, holder vi igjen permitteringer i redaksjonen, sier hun.

Også avisa Nye Troms avventer om det blir aktuelt å permittere noen av sine rundt 15 ansatte.

– Vi ser an situasjonen fra dag til dag. Det endrer seg jo mye hele tiden, sier daglig leder Gry Torsteinsen, og sier annonseinntektene absolutt har gått ned.

– Det stopper opp der, så vi merker det godt.

– Plutselig stopper alt opp

Journalisten snakket tidligere i uka med Janne Hopmo, redaktør og daglig leder i den uavhengige avisa Frostingen.

Hun sa at hun var bekymret for hvordan koronavirusets ringvirkninger vil påvirke avisas økonomi.

– Det blir en ny hverdag med tanke på økonomien. Plutselig er det ingen som skal annonsere, plutselig stopper alt opp.

Hun synes det var vanskelig å si hvor hardt avisa kan bli ramma av hele korona-situasjonen. Alt avhenger av hvor lenge den varer.

– Varer den i tre uker, overlever vi. Men varer den i tre måneder, blir det smalhans.

Powered by Labrador CMS