Konsernsjef Are Stokstad i Amedia la fram tall for fjoråret i Oslo tirsdag. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Kallestad, Gorm
Antall heldigitale abonnenter økte med 30 prosent i 2018
Ferske tall fra Amedia.
Konsernsjef Are Stokstad la fram Amedias årsrapport for fjoråret i Oslo tirsdag, og kunne fortelle om digital vekst både innen abonnenter og annonseinntekter.
– Vi har en kraftig digital vekst, som driver det sterke 2018-resultatet, sier Stokstad.
Antallet heldigitale abonnenter for konsernet er nå 212.000, en økning på 30 prosent. Totalt har konsernet 538.000 abonnenter.
Overskudd før skatt: 396 millioner
De digitale annonseinntektene økte med 40 prosent i 2018, til 427 millioner. Medregnet fallet i papirannonseringen økte annonseinntektene totalt med 3 prosent.
– Nettavisen er selvfølgelig en del av det bildet, men vi har også en sterk vekst på 11,1 prosent for digitale annonseinntekter hos lokalavisene våre, sier CFO Gisle Torheim.
2018 ble det første hele kalenderåret der hele Nettavisen inngår i Amedia-tallene.
Brutto driftsresultat for fjoråret ble 467 millioner, så vidt svakere enn 2017. Overskuddet før skatt er på 396 millioner.
2017: 45 prosent vekst i digitalabonnenter
For ett år siden var fasiten et brutto driftsresultat på 476 millioner kroner, og et overskudd før skatt på 420 millioner.
Det utgjorde nær en dobling fra 2016, da konsernet noterte seg for 221 millioner i overskudd før skatt.
Ved årsskiftet 2017/2018 hadde Amedia totalt 160.000 heldigitale abonnenter, en vekst på 45 prosent på ett år.
Fremdeles stor inntektsandel fra papir
I fjor høst fortalte Stig Finslo, Amedias direktør for utgiverspørsmål og samfunnskontakt, at 75 prosent av inntektene til konsernet fremdeles kommer fra papirproduktene.
– Det er langt fram til en bærekraftig digital forretningsmodell, sa Finslo til Journalisten i oktober.
Tirsdag anslo konsernets CFO at de digitale inntektene utgjør cirka 1,1 milliard, altså i overkant av 30 prosent av totalinntektene på 3,57 milliarder.
– Jeg kunne gjerne hatt 80 prosent printinntekter, så lenge det digitale samtidig vokser, sier konsernsjef Stokstad til Journalisten.
–Er Amedia nærmere en bærekraftig digital forretningsmodell nå?
– Svaret er ja. Hos Nettavisen er forretningsmodellen rent digital. Samtidig har jeg ikke noe ønske om at eksempelvis Romerikes Blad ikke skal ha en papiravis, så lenge de tjener penger på den.