Konsernsjef Are Stokstad i Amedia. Foto: Heiko Junge / NTB Scanpix

– Oppkjøpet kommer til å gagne våre norske aviser også

Amedia tar med seg spisskompetansen på lokalaviser til Sverige.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Norske Amedia og svenske Bonnier News Group går sammen, og kjøper opp det kriserammede svenske lokalaviskonsernet Mittmedia.

Dermed går Amedia, som fra før eier 72 større og mindre norske aviser, inn som 20 prosents eier av 28 svenske utgivelser, blant annet Sundsvalls Tidning og Östersunds-Posten.

Dét er en positiv utvikling for både de svenske og de norske avisene, sier Amedia-konsernsjef Are Stokstad til Journalisten.

Spurt på grunn av lokalaviskompetanse

– Vi har utviklet kompetanse i hvordan vi skal sikre at journalistikk bidrar til å styrke nettopp lokalaviser, og de resultatene Amedia får til gjennom sine aviser i Norge vekker oppmerksomhet også utenfor landets grenser. Når vi ble spurt om å delta av en så god partner som Bonnier, var det veldig attraktivt for oss å bli med, sier Stokstad.

Han mener det er åpenbart at Bonnier inviterte Amedia med, nettopp på grunn av erfaringen med lokalaviser.

Stokstad tror også de norske avisene kan komme til å nyte godt av konsernets manøver.

– Det kommer til å bli spennende for våre aviser å ta del i et løft som dette, og kommer til å gagne dem også. Vi samler bare enda mer kompetanse og innsikt, og styrker samtidig lokalavisenes publisistiske posisjon i Skandinavia som helhet. Også i reklamemarkedet vil det merkes at Sveriges største aviskonsern ønsker å satse på lokalaviser.

– Lokalt ansatte særdeles viktig

Mittmedia står i dag for nær 1100 årsverk i 64 svenske kommuner.

– Hvordan kommer de ansatte til å merke nytt eierskap?

– Vi har ikke rukket å diskutere mye med lokal ledelse og ansatte ennå, men de lokalt ansatte er særdeles viktige, det er der verdiene skapes. Så skal vi legge til rette for at avisene utvikler seg på best mulig måte.

– Kan oppkjøpet bety endring i for eksempel antall utgivelser?

– Til det kan jeg si at Amedia har erfaring med å satse på hver enkelt tittel. Hele Amedias historie de siste årene har vært tydelig satsing på de enkelte titlene, og det er jo som sagt vår erfaring Bonnier har sett og vil ha med, sier Stokstad.

LES OM AVISA SOM HAR DE LENGSTE TITLENE I AMEDIA-KONSERNET:

Powered by Labrador CMS