Firda ble «Årets mediehus» i Amedia, blant annet fordi de har klart å snu opplagsnedgangen til en kraftig vekst. Bildet er tatt i en annen sammenheng. Foto: Firda
Av 73 mediehus nådde Firda helt til topps
Årets mediehus i Amedia.
Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Avisa Firda er kåra til «Årets mediehus» i Amedia-konsernet. Det skriver avisa selv.
Firda var blant de 13 nominerte av totalt 73 mediehus i konsernet, og kåringa foregikk i Alta søndag kveld. I salen satt redaktør Kai Aage Pedersen uten særlige forhåpninger, skriver avisa.
– Jeg tenkte vi ikke kom til å gå til topps fordi vi konkurrerte med veldig mange andre sterke aviser, sier han til egen avis.
– Men så stod det fire mediehus igjen, og da tenkte jeg at det i alle fall var fint å komme til finalen. Da juryen leste opp begrunnelsen sin, og ordet nynorskavis ble nevnt, skjønte jeg det. Jeg blei utrolig overraska.
Avisene i Amedia har samlet nådd mer enn 600.000 betalende abonnenter, meldte selskapet mandag. 43 prosent av abonnentene er heldigitale, og bare fra nyttår er antall heldigitale abonnenter økt med 44.000.
Juryen i kåringa viser til at Firda har klart å få til ei omstilling fra det analoge mot det raske og digitale, samt at avisa har klart å snu den negative opplagsutviklinga til en markant vekst.
– Vi ser at vi har lykkes med å nå de yngre og kvinnene. Vi har også innhold som er relevant til rett tidspunkt av døgnet, 365 dagar i året, sier redaktøren.
I fjor var det iFinnmark som ble «Årets mediehus» i Amedia.