Denne artikkelen er over tre år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Forrige uke møttes Norsk Journalistlags (NJ) landsstyre i Stavanger. Over tre dager diskuterte de tillitsvalgte hvordan NJs prioriterte områder skal løses.
Et av temaene som ble tatt opp på møtet var hvordan NJ skal ta et større ansvar for frilansere og midlertidige.
Av fem forslag til vedtak endte landsstyret opp med å endre ordlyden på og vedta tre av dem, deriblant at NJ skal «bidra til å kartlegge omfanget av bruk av frilansere i bransjen».
– Erfaringer fra pandemien viser at frilansere har det tøft. Derfor må NJ ta et større ansvar for frilansere, og som fagforening få dette inn i konkretiseringen av tiltaksplanen, skriver NJ på sine sider.
– Må først kartlegge
Å kartlegge omfanget av bruk av frilansere er noe Audun Hasvik i NJ Frilans har engasjert seg i siden han ble tillitsvalgt. Han er medlem av landsstyret og var med da forslag til vedtak ble diskutert.
Han mener å kartlegge arbeidssituasjon og vilkår for frilansere er en forutsetning for å kunne gjøre en god jobb som tillitsvalgt.
Aldri før har noen kartlagt hvor ofte redaktørstyrte medier faktisk bruker frilansere og midlertidige.
– Strategisk sett må vi først kartlegge. Det spiller ingen rolle hvordan vi kommer fram til en ordning som gjør at mediene betaler i henhold lønnsnivået i hver enkelt publikasjon. Kan du ikke begrunne forslag med fakta blir det vanskelig å få gjennomslag, sier Hasvik til Journalisten.
Annonse
Fra forslag til vedtak
Tiltakene som ble vedtatt:
NJ-klubbene skal drøfte bruk av frilansere og midlertidige årlig med lokal ledelse.
Det utarbeides SoMe-kampanjer for å sette lys på frilansernes og de midlertidiges posisjon. Kampanjene skal lanseres i løpet av landsstyreperioden.
NJ skal bidra til å kartlegge omfanget av bruk av frilansere i bransjen.
Forslagene til vedtak:
NJ-skolen skal utvikle et eget kurstilbud for hvordan tillitsvalgte kan bistå og ivareta frilansernes interesser i det enkelte mediehus.
NJ-klubbene skal drøfte bruk av frilans- og midlertidig årlig med lokal ledelse.
NJ innhenter data fra et utvalg klubber som danner grunnlag for debatt og/eller kursing på Styrkeløftet i 2022.
NJ utvikler en SoMe-kampanje om frilansernes posisjon og vilkår i mediehusene. Kampanjen skal lanseres i løpet av våren 2022.
NJ skal kartlegge det økonomiske omfanget av bruk av frilansere i bransjen