Sjefredaktør Jan-Eirik Hansen beklager at det homofili-kritiske leserbrevet kom på trykk i papiravisen. Arkivfoto
Sjefredaktør Jan-Eirik Hansen beklager at det homofili-kritiske leserbrevet kom på trykk i papiravisen. Arkivfoto

Beklager at leserbrev kom på trykk, men mener publisering ikke er brudd god presseskikk

Homofili ble beskrevet som «sykt».

Publisert   Sist oppdatert

Som Journalisten har omtalt tidligere, hadde Avisa Nordland et leserbrev på trykk i sommer som fikk mange til å reagere. Leserbrevet tok for seg en fotballspiller som hadde stått fram som homofil. Dette ble i leserbrevet blant annet beskrevet som sykt.

Leserbrevet sto på trykk 3. juli, og to dager senere hadde AN en beklagelse på trykk, hvor publiseringen ble beklaget. «Vi ønsker sterke meninger, men også en respektfull tone. Trakassering aksepterer ikke», skrev sjefredaktør Jan-Eirik Hanssen.

– Innlegget skulle aldri vært publisert. En glipp i redigeringen gjorde at det ble publisert i papiravisa. Heldigvis ble det holdt tilbake og ikke publisert digitalt, sa Hanssen til Journalisten i sommer.

På spørsmål om hvordan avisen ville forholde seg til en eventuell PFU-klage, svarte Hanssen den gang:

– Publiseringen av innlegget er allerede beklaget overfor leserne, på Facebook og til dem som har tatt direkte kontakt med meg. Det skulle ikke vært publisert. Det budskapet står jeg selvsagt ved – også ved en eventuell PFU-klage.

PFU-sekretariatet fikk i løpet av sommeren flere henvendelser om innlegget, men det har kun kommet inn én formell klage. Og denne skal behandles av PFU på morgendagens møte.

Les PFU-sekretariatets oppsummering av saken.

Klager mener at innlegget er et brudd på Vær varsom-plakatens punkt 4.3, som blant annet sier at man skal være forsiktig med å bruke begreper som kan virke stigmatiserende.

AN skriver i sitt tilsvar at avisen publiserte en beklagelse fordi «deler av innholdet også bryter med den form og tone vi ønsker på våre debattsider».

Aviser påpeker imidlertid: «Vi mener innlegget likevel isolert sett både er innenfor ytringsfriheten og at en publisering også holder seg innenfor god presseskikk. Vår beklagelse følger av våre interne retningslinjer om hva vi ønsker å sette på trykk.»

Videre skriver avisen:

«Men sett mot hva som kan publiseres innenfor vårt felles etiske regelverk, mener vi dette må kunne aksepteres i et samfunn der en åpen debatt med stor takhøyde tilstrebes.»

Avisen konkluderer selv med at den ikke har brutt god presseskikk.

LES OGSÅ: